Колони мощност ?

Имам говорител, каква кутия да му направя?
Имам кутия какъв говорител да и сложа?
И за неща от рода.
Съобщение
Автор
valvebg

Колони мощност ?

#1 Мнение от valvebg »

Въпросът ми най-вероятно ще ви прозвучи много тъпо но аз съм малко лаик в тази област.
Та става въпрос за връзката м/у мощностите на колоните и ресивъра. Т.е ако на ресивъра пише примерно 5x130W то това означава че колоните трябва да са под 130 за да може да ги захрани или над 130 за да не изгармят?

B.W. В Техномаркет видях едни на който пишеше 150/200 200 пиковата ли означава?

Zlatan Kitanov
BG Audio Team™
BG Audio Team™
Мнения: 471
Регистриран на: Сря Ное 17, 2004 1:00 am
Местоположение: Пловдив
Обратна връзка:

#3 Мнение от Zlatan Kitanov »

Всичко това е супер, но "всички са маскари".
Руски колони МАС 1, на които дават мощност 20 Вт издържат на усилвател, на когото дават 2х40, увеличен на максимална мощност!
Много хубаво е да се види стандарта, по който са дадени въпросните мощности и какво те означават. Защото стандартът от 70-те години не е същият като този, копйто се използва сега.
А пък мощностите на ресийвърите са коментирани нееднократно. Как въпросното изделие ще изкара 650 Вт при консумирани от мрежата под 300?! Перпетуум мобиле, май...

Аватар
Rumen Suvandjiev
BG Audio Team™
BG Audio Team™
Мнения: 2924
Регистриран на: Нед Авг 01, 2004 12:00 am
Местоположение: София
Обратна връзка:

Re: Колони мощност ?

#4 Мнение от Rumen Suvandjiev »

valvebg написа:Т.е ако на ресивъра пише примерно 5x130W то това означава че колоните трябва да са под 130 за да може да ги захрани или над 130 за да не изгърмят?


Въпросът, макар и на пръв поглед лаишки, всъщност е много добре зададен.
Ако оставим настрана измислиците на тема мощност, които китайците пишат по съвременните усилватели и озвучителни тела, въпросът е как да ги съгласуваме.
Първото погрешно схващане е именно думата "захранване" на тонколоните, което бива свързвано единствено с мощността на усилвателя. Параметърът, който почти винаги се забравя или пропуска е чувствителността на тонколоните, измервана в dB/W/m която определя тяхното КПД. Именно чувствителността показва колко вата са нужни на едно озвучително тяло, за да създаде достатъчно звуково налягане или казано по-просто да възпроизведе достатъчно силен звук. Разликата е стряскаща - за да създаде звуково налягане от 106 dB, което човекът възприема като много силна музика, на тонколона с чувствителност 96 dB/W/m са и необходими 10W, а на такава с 86 dB/W/m - 100W (ако, разбира се, реално може да ги издържи).
Второто погрешно сващане е "изгърмяването" на едно озвучително тяло, което бива свързвано само с по-голямата номинална мощност на усилвателя. Реално погледнато, можем да изгорим една тонколона с всякакъв усилвател, стига да се постараем достатъчно. Как обикновено става това? Ако чувствителността на озвучителното тяло е ниска, слушателят логично посяга към копчето "volume" и усилва, докато не му подаде достатъчно мощност, която може да се окаже твърде висока за него и да доведе до излизане от строя на говорителите. Ако усилвателят няма такава, при високи входни нива той ограничава сигнала (най-често трапецовидно), което при многолентовите озвучителни тела води до подаване на твърде много мощност към пищялката и тя изгаря.

valvebg

#5 Мнение от valvebg »

10x на всички, мисля че вече си изясних ситуацията.

kamen

#6 Мнение от kamen »

Въпроса е много добър но отговора му е труден, защото трябва да знаем каква мащност е записал производителя.
Най добре е ако е дадена RMS мощност, защото тя се изчислява (Rooth mean squire) и при нея най-малко може да се излъже.
Много често при ниския клас се пише пиковата мощност. Това са примерно олонки с 3" говорител и 1" намотка на които пише примерно 800W. Пиковата мощност най-общо значи мощността която говорителя може да поеме за около 1/10 от секундата преди да изгори.
Сам си реши колко ти е полезна тази мощност.
Често се пише и музикалната мощнаст, която е около 2 пъти по-голяма от RMS мощността. Тук проблема е че общо взето производитела си избира музиката с коята дя си определи мощността, а следователно и да поизлъже.
Ако искаш да паснеш правилно тонколони към усилвател е най-добре и двата компонента да имат дадена RMS мощност, или в краен случай музикална мощност.

ByD

#7 Мнение от ByD »

kamen написа:(Rooth mean squire)

Rooth mean squire = Root mean square :wink:

proforce_rs

#8 Мнение от proforce_rs »

В уеб сайт четох че 4watts P.M.P.O=1watt RMS ето и саит в които е обяснено http://cbll.net/articles/pmpo стига да разбираш английски :) пък и много много не вярвай на тези големи ватове които ги пишат по озвучителните тела ;)

Аватар
vlado_genchov
чете
Мнения: 16
Регистриран на: Пет Ное 23, 2007 1:00 am
Местоположение: София
Обратна връзка:

#9 Мнение от vlado_genchov »

Видовете мощности, с който се характеризират говорителите и готовите озвучителни тела са:
Паспортна мощност - тя е мярка за устойчивост на озвучителното тяло на електромеханично въздействиествие и характеризира устойчивостта на прегряване и механичната здравина на неговите елементи - високоговорители и филтър - при продължително (100 часа) натоварване със специален шумов сигнал, чието статистическо разпределение на мощността по честота е подобно на това за усреднен сигнал на музикална и говорна програма. Тази мощност се залага при конструирането на озвучителното тяло и се проверява от производителя при типови и периодични изпитвания, като за целта на озвучителното тяло се подава гореспоменатия шумов сигнал със заложената мощност и се оставя да работи в продължение на 100 часа, след което се измерват неговите параметри. То трябва да ги е запазило, и да не проявява ефекти на звънтене, хриптене и т.н., които биха попречили на нормалното му функциониране. Ефективната мощност на шумовия сигнал, която озвучителното тяло все още издържа при тези условия, е неговата паспортна мощност. На английски тази мощност се нарича power handling capacety и тя е мощността, която обикновено се обявява за озвучителните тела и служи за съгласуването им с крайния усилвател. Понякога с рекламна цел някои фирми обявяват музикалната мощност, която е по-голяма от паспортната, но както ще видим по-надолу не може
да се използува при съгласуването на озвучителното тяло и крайния усилвател.


Номинална мощност - обявява се от производителя и представлява мощност, равна на номиналната изходна мощност на усилвателя, с който озвучителното тяло може да работи продължително време, без в него да настъпят електрически или механични повреди.


Максимална синусоидална мощност - това е електрическата мощност на синусоидален сигнал с честота от номиналния честотен обхват, който озвучителното тяло може да издържи продължително време, без
в него да настъпят електрически или механични повреди. Тази мощност може да има различна стойност в отделните подобхвати на номиналния честотен обхват.

Музикална мощност - тя характеризира нискочестотният високоговорител на озвучителното тяло и се дефинира като максималната синусоидална мощност за честота от номиналния честотен обхват, но под 250Hz, която високоговорителят може да издържи за кратко време (под 2 секунди) и характеризира неговата
възможност да издържа краткотрайни пикови претоварвания.


Работна мощност - представлява електрическа мощност, под чието въздействие озвучителното тяло създава звуково налягане с определена стойност на определено разстояние от работния си център по работната си ос. Тя е свързана с чувствителността на озвучителното тяло и се използува при измерването на някои параметри като коефициент на хармонични изкривявания и др., и при някои изпитвания на озвучителните тела главно от Hi-Fi клас. Тя има различна стойност не само за озвучителните тела от различен тип, а и
за различните екземпляри от един и същ тип и при използуването на работната мощност те се поставят в равни условия.


Максимална дълговременна мощност - тя е електрическата мощност на специалния шумов сигнал, описан по-горе, в определен честотен обхват, която озвучителното тяло издържа без да настъпят необратими механични повреди след 10 цикъла при режим редуващи се 1min въздействие на електрическия сигнал следвано от 2min изключено състояние. Максималната дълговременна мощност е винаги по-голяма от паспортната мощност на озвучителното тяло.


Максимална кратковременна мощност - представлява електрическата мощност на специален шумов
сигнал в определен честотен обхват, която озвучителното тяло издържа, без да настъпят необратими механични повреди след 60 цикъла при режим 1s въздействие на електрическия сигнал, следвано от 1min изключено състояние. Тази мощност е сходна с максималната дълговременна мощност, но режимът е много полек, поради което максималната кратковременна мощност е по-голяма и от паспортната, и от максималната дълговременна мощности.


Информацията е извадена от Електроакустика, част 1
Автор: Инж. Стойчо Христев
Последно промяна от vlado_genchov на Чет Фев 14, 2008 10:25 am, променено общо 1 път.

Аватар
Ivelin Braikov
BG Audio Team™
BG Audio Team™
Мнения: 596
Регистриран на: Вто Авг 16, 2005 12:00 am
Местоположение: София
Обратна връзка:

#10 Мнение от Ivelin Braikov »

@vlado_genchov
Учебникът "Електроакустика" на инж. Стойчо Христев (познат като "100" във форума) е качен в секция "Downloads" и всеки, който се интересува от звук може свободно да го изтегли и да навлезе в материята като го прочете. Не е необходимо да го пействаш тук (въпреки, че информацията ще бъде полезна на начинаещите). Все пак отгоре пише с червени букви...
What would you attempt to do if you know you could not fail?

Аватар
vlado_genchov
чете
Мнения: 16
Регистриран на: Пет Ное 23, 2007 1:00 am
Местоположение: София
Обратна връзка:

#11 Мнение от vlado_genchov »

Да забравих да спомен, че извадката е от книгата. Копирах го, защото доста от младите членове във форума четат само него, и според мен рядко биха се засядяли да се разтърсят, то и самият въпрос го показва. Надявам се да сам бил полезен поне малко.

Публикувай отговор

Обратно към “Тонколони”

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 11 госта