Искам да отговоря и на приятелско запитване относно измерванията, които правя. Те са аматьорски, но мисля че дават ясна идея какво става, когато правиш промени. Измервам, слушам, променям, слушам, измервам. Анализирам.
Използвам SPL meter на RadioShack за малко над 100 лева. По-добре би било с някой микрофон май (евентуално +предусилвател) но нямам. Radioshack-a би трябвало да е долу-горе точен до 3.5kHz. Вързан е с кабел към line-in на компютъра, закачен е на статив на слушателското място. Важно е да се спазва сравнително точно положението му при различни измервания и да е възможно най-близко до реалния sweet spot. Особено в необработена стая, малка разлика в мястото прави голяма разлика в звука.
Софтуерът, който ползвам е
Room EQ Wizard (REW). Може да се изтегли
безплатно от тук, като между другото сайта разполага с много приятен под-форум за акустика. Имат и за много други неща естествено, домашно кино, стерео, колони и т.н.
Звуковата карта според мен няма нужда да е нещо суперско. Аз ползвам вградената в компютрите ми и не се притеснявам от това. Предварително се калибрира, като се свържат изходът й с входа й.
След първоначално наместване на програмата (вижте how-to в сайта за теглене) това, което се прави е да се пусне, да се 'калибрира' нивото спрямо това, което показва SPL метъра (ако мерим с микрофон, сравнително точни SPL meter приложения има за много различни смартфони) и пускаме измерване. Sweep от 30 до 20 000 не минава за повче от минута, през това време 'микрофона' ни подава информация на компютъра и накрая той ни предлага графики - каквито искаме, SPL, Waterfall, RT60 и други и други. Хубаво е да внимаваме как четем графиките и да ги анализираме детайлно.
----
За започване на акустична обработка, предлагам да се обмислят възможностите за разположение на колоните и на слушателя. Те правят огромна разлика, за без пари. Ако нямаме ограничения, моята идеология е пълна симетрия. Повечето хора препоръчват разполагане на слушателя на 36% от предната стена (която, трябва да е късата - т.е. колоните да сочат в дирекция големия размер), но при мен това не е така - нямам възможност. В първата ми стая съм почти в перфектния център (най-лошото място) и разликата с 36% е много голяма, в полза на 36% естествено. Във втората си стая съм почти до задната стена, НО все пак на едни 20-30см от нея. Повече = по-добре, никога не стойте плътно залепени до задната стена!
Пробват се различни комбинации, слушаме, измерваме, анализираме. Когато се спрем на нещо предварително, продължаваме докато решим разположението. Пробваме и измервания от други места. Примерно моята логика е че ако даден проблем се променя от разположението в дължина на стаята, то той е породен от предна/задна стена. Това обаче може да се види само при една вече добре обработена стая (според мен) тъй като иначе разликите са просто огромни и във целия диапазон, със всеки сменен сантиметър
На гола стая си имам правила, които мисля че винаги работят - колкото повече широколентови бас трапове в ъглите, толкова по-добре. Колкото по-дебели и големи, толкова по-добре. Третиране на ранните отражения (лява и дясна стена, под и таван). Единствено широколентово третиране с вата над 5см, по-добре над 10. Никога поглъщане на само високи честоти (завеси, кофти пянообразни пана ...).
-----
Надявам се ще бъда полезен на някого, чрез споделяне на моята идеология.
Искам да подчертая дебело, че аз съм аматьор и това което правя, го правя за себе си. Според мен и според приятели подобрението е голямо и няма негативи. Всеки може да види в тази тема измерванията преди/сега. Може и да ми дойде на гости. Все пак, за да направя това, което съм направил съм чел доста, питал съм и съм опитвал. Не става много лесно, но не е и супер трудно ... поне в "лесни" стаи - паралелепипеди, които нямат огромни дефекти.
В сложните стаи с неправилни форми и т.н. не ми се мисли как е. Мисля обаче, че с методи като моите много трудно може да се скапе звука, но все пак е възможно. За това СЛУШАЙТЕ и ако не ви хареса, не оставяйте това, което сте пробвали. Правете панели, СЛУШАЙТЕ и ги финиширайте/закачайте чак когато финално сте решили, че това е то (this is it).
За професионална помощ при по-трудно проекти или за хора, които искат да се подсигурят или просто не им се занимава -
препоръчвам Иво Христев, при когото резултата е гарантирано добър. Иво, благодаря ти много за помощта, която си ми оказвал.