Страница 1 от 4

Колко важна е акустиката всъщност?

Публикувано на: Съб Фев 23, 2008 11:08 am
от Krasi Yonchev
...и питам се аз, колко ли от вас наистина осъзнават важността на акустичното пространство? Колко ли от вас могат / не могат да се примирят с факта, че:

- АЧX, в почти целия си слушаем диапаозн, е с толеранс +/-30dB, което не е прецедент а нещо "нормално" и се дължи на модалните резонанси и лошите акустични интерференци.

- Този толеранс се дефинира както амплитудудно, така и честотно спрямо слушателското място и местоположението на ОТ в акустичното пространство, и независимо от това винаги ще чуваме едни честоти за сметка на други.

- Тези акустични аномалии имат минимална връзка с типа озвучително тяло и никаква спрямо останалата част на аудио системата ви. Дори и със супер ултра мега хипер гига яка система сте изправен пред законите на акустичното пространство.

Ето и един много добра отправна точка за това колко лошо може да бъде положението в едно посредствено акустично пространство (стая от панелен жилищен блок) и как може / трябва да бъде в същност.

Изображение

Изображение

Какво мислите по въпроса и как оценявате важността на акустичното пространство? Моля, обосновете се.

Публикувано на: Съб Фев 23, 2008 11:29 am
от Rumen Suvandjiev
Картинката е достатъчно красоречива.
Всички аудиофили, с които съм разговарял, оценяват значението на акустичното третиране, но малък процент от тях са направили нещо в тази насока.
Парадоксално, но факт.

Публикувано на: Съб Фев 23, 2008 12:59 pm
от DLS
Аз лично незнам какво да мисля.....конкретно по примера (графиките) , накои запалени по аудиото познати се опитват да настройват акустичните си системи полагайки невероятни усилия да постигнат желаните от тях Ф3, Фб и групови, в такъв случай аз винаги се сещам за грозната, но напълно реалистична картинка по-горе. Всички усилия, които полагаме по настройката на ОТ внасят микроскопична промяна в цялостното звучене на фона на това, което може да се постигне ако по-голямата част от работата се прехвърли върху акустичната среда.
Без да налагам мнението си, аз лично предпочитам звученето на скромни бюджетни колонки в обработено помещение пред това на двойка много наточени ОТ в нормално ''непипано'' помещение.
Щрихата в звученето, която може да се получи при преработване на помещението просто не мога да се изстиска от ОТ-а без значение колко класни са те.

Публикувано на: Нед Фев 24, 2008 12:06 am
от vankata_r
Като един току що прохождащ в аудиото и живота човек(независимо колко опит имаш - учиш се докато си жив) бих казал - значението на акустиката е огромно и го осъзнавам. Хората не биха давали огромни средства з апострояванео на зали и аудитории с определна акустика ако не си заслужаваше нали?
Моята гледна точка - нямам самостоятелно жилище, живея в сравнително консервативно семйство по отношение на музиката(на 2та CD плъра не гледат добре та...), нямам високодоходоносна работа все още та... Трудно ми е да обърна голямо внимание на тази част от озвучаването. За това ще се разпростра върху чергата на която мога да легна - жив и здрав желая да се науча, срещам отзивчиви хора тук, така че смятам да подобря системата доколкото мога, а когато стигна ниво на възможност да променя и помещението в такова за СЛУШАНЕ на музика - е тогава мисля, че също мога да разчитам на вас за подкрепа за да се науча.
Поздрави!

Публикувано на: Нед Фев 24, 2008 10:59 am
от Sasho Tashov
Сещам се за една реклама на ОТ отпреди 15 години. Наредени 2,5 метра разни усилватели,плеъри, декове и най-отгоре 2 колони с наспис над тях "и все пак последни думата имаме ние". Е да ама не. Какво от това, че се сдобих с ОТ, имащи доста "тежка дума" в аудиото, когато стаята много прилично деформираше всичко. Никой не отрича твърдението, че системата звучи така, както звучи най-нискокачествения елемент в нея. Опасявам се че наповечето от хората нас именно помещението се явява този елемент. Както се сещате, моето освен че не прави изключение, е по-зле от посоченото от Краси по-горе. Много пъти съм изтъквал какво се получи след минимално третиране. Целия този "пропадащ някъде" бас, цялото това налягане липсваха. Ненапразно винаги съм акцентирал на баса защото е най-фрапиращото нещо, което се промени в следствие на 200-те кила вата вкарани в нас :wink:
Що се отнася до огромните "гребени" в честотната характеристика на стаята се опасявам,че ги има навсякъде и точно затова сме свикнали с тях и някак си не ни прави впечетление това. Може би точно затова на моменти оставаш неразбран скъпи ми приятелю Краси.Аз също нямах идея какво може да направи едно третиране на помещение, но безсилието ми след като направих системата си ме поведе по правилния път и не съжалявам за нито една стотинка, дадена за акустично третиране. Опасявам се че все повече добивам сили да дам още :D . Добре че има такива като Краси, които да творят и такива като Иво, дето да трупат панели за да има място къде да си сверяваме ушите...

Публикувано на: Нед Фев 24, 2008 11:25 am
от AlexKame
Всеки пробвал да подобри дори и по най-семпъл начин акустиката в помещението в което слуша музика, включая и аз, може да отчете ушевадното подобрение - не само в изравняване на АЧХ, но и зашеметяващото подобрение на "сцената". Когато акустичното третиране се извърши професионално (от специалист, или с негови напътствия) тогава скокът към по-добро е лъвски!

Публикувано на: Нед Фев 24, 2008 2:09 pm
от Ivo_Hristev
Първо искам да напомня че абсолютно всяко помещение притежава собствени резонанси, та били те и извън чуваемия обхват. Първата картинка не е нещо необичайно - напротив 99% от помещенията които обитаваме и слушаме музика в тях изгледат по подобен начин. Всяка стъпка направена в посока постигането на втората графика драстично подобрява звученето на цялата система. Абсолютно съм съгласен че поставянето на система от висок клас в нетретирана стая е неоправдано. Ефектите "комб филтър" и различното време за реверберация при различни честоти са толкова чуваеми, че обикновено хората извършили третиране на помещенията си са изумени от ефекта в първият момент. Подобряването на звученето трябва да се извършва и в двете направления едновременно.

Публикувано на: Пон Фев 25, 2008 11:14 am
от Angel Dimitrov
Моето виждане за акустиката, за акустичната обработка, е че винаги се проявява като необходимост след като се стигнат определени нива в построяването на една аудио система. Никой не започва да обработва акустично , без да е чул сцена, отражения и резонаси ... в стаята в която слуша. Универсални решения няма и както съм писал в един друг форум "Акустика за дъмис не съм срещал". Много хора пренебрегват пренебрегват акустичното третиране но всъщност не разбират какво губят от това което вече имат в аудиосистемата си.
Ако разглеждаме своето "аудиоизрастване" на етапи , това е задължителен етап от целия път. Дебели книги и математика. ;-)

Публикувано на: Пон Фев 25, 2008 12:42 pm
от Angel Gekov
Може би това е най-голямата ни грешка - слушаме новите или подобрени компоненти на системите, а не отчитаме, че те звучат така единствено и само в помещението, в което са. От тук произтичат много неверни и подвеждащи заключения. Вероятно правилният път е през замерване и евентуално оптимизиране на характеристиките на съответната стая и публикуване на данните заедно с мнения за качествата на съответния аудио-компонент. Тогава ще може да се каже "Това свири така в помещение с такива характеристики" и всеки, в зависимост от характеристиките на собственото си помещение, ще може да си направи поне предварителни изводи.

Публикувано на: Пон Фев 25, 2008 11:06 pm
от Riptor
Angel Gekov написа:Може би това е най-голямата ни грешка - слушаме новите или подобрени компоненти на системите, а не отчитаме, че те звучат така единствено и само в помещението, в което са. От тук произтичат много неверни и подвеждащи заключения. Вероятно правилният път е през замерване и евентуално оптимизиране на характеристиките на съответната стая и публикуване на данните заедно с мнения за качествата на съответния аудио-компонент. Тогава ще може да се каже "Това свири така в помещение с такива характеристики" и всеки, в зависимост от характеристиките на собственото си помещение, ще може да си направи поне предварителни изводи.


Според мен тънката работа е замерването. Трябва техника, слух и know how. А това струва пари.
90% от пишещите тук се опитват със подръчни средства да постигнат осезаемо подобрение в звученето. Затова, мисля, че ще е удачно да се споменат примерно 3-4 начина за подобряване на средата за слушане. Така хем ще се насърчи DIY, хем като след това опишат резултатите, много хора ще се запалят.

Например: облицовка на стени и таван с едикакъв си материал с едикаква си дебелина дава едикакви си резултати => подходящ за системи с ценови диапазон: *** -***

Така и хора с бюджетни колони, ще могат да направят нещо по въпроса, пък после като/ако усетят наградата за усилията си - ще продължат и по-нагоре.

А хората с повече финанси могат да се обадят на съответните хора и да получат измерване от професионалисти и третиране според това измерване. :roll:

Публикувано на: Вто Мар 04, 2008 6:09 pm
от Krasi Yonchev
Rumen Suvandjiev написа:Картинката е достатъчно красоречива.
Всички аудиофили, с които съм разговарял, оценяват значението на акустичното третиране, но малък процент от тях са направили нещо в тази насока. Парадоксално, но факт.


Парадоксано, но факт - да. Парадокса е дори шокиращ, когато имаме на лице едни от най-добрите ОТ в света и дълги години стаж като рецензант на висококачествени аудио системи и компоненти. На кратко, ето какъв е комнтарът на Джеф Фритц от Ултрааудио след като е оставил акустичното си пространство в ръцене на човек като Тери Монтлик:


Работата по Music Vault бе завършена и а аз си седях в креслото пред моята референтна система, и най-накрая слушах музика. Наслаждавах се на невероятното задоволство породено от факта, че мога да слушам музика в къщи с доза акуратност и реализъм няколко пъти над всичко, което бях чувал до сега не само в собственото ми пространство а и където и да е било другаде: Казано накратко, Music Vault е най-зашеметяващият звуков ъпгрейд, който съм правил някога - много по-голям от всеки единичен компонент ъпгрейд правен от мен през годините, към което причислявам и значителния ъпгрейд от бившите ми озвучители тела Wilson Audio X-1 Grand SLAM Series 3 към сегашнит ми Wilson Audio Specialties Alexandria X-2. Още с отварящата тема на първия просвирен диск знаех, че се намирам в напълно непозната територия - звук, който изкристализирваше с изумителен фокус и неограничена, и съвършенна динамика. В същото време имаше някаква лекота във възпроизвеждането, която напълно отпусна съзнанието и душата ми. Изсмях се със силно задоволство.

За заклетия аудиоофил обаче, моменти като този повдигат повече въпроси от колкото отговори.

Слушането в Music Vault през онази първа нощ ме накара да преосмисля това да бъда аудиофил (дори и рецензант на аудио компоненти), поне в класическия му смисъл. За момент осъзнах какво истинско и огромно усъвършенстване е това съпоставено с тези в миналото, които смятах за значителни. Трябва да призня, че в сравнение с акутичното третиране като това, което осъществих, повечето компоненнти ъпгрейди възпроизвеждат минимални резултати. Акустичния звук е това, което чуваме и изглежда напълно очевидно, но защо тогава аудиофилите са се отнсяли толкова пренебрежително към нея през годините? Акустичното пространство, в което свири аудио системата, е най-критично определяща за качествено възпроизвеждане, не индивидуалните компоненти и кабели, и тяхните "звукови нюанси."."



Изображение

Изображение

Публикувано на: Вто Мар 04, 2008 7:31 pm
от DLS
Последното изречение от цитата много вярно обобщава всичко и следва всеки запален аудиолюбител (да не казвам по-тежкото определение - ''аудиофил'' :) ) да преосмисли приоритетите си вървейки по пътя към ''големия'' звук. Интересно би ми било колко от учасниците в този форум примерно имат помещение съответсващо най-малкото на класата на аудио компонентите, които притежават....

Публикувано на: Вто Мар 04, 2008 9:08 pm
от Yoan Petrov
Важността на акустиката за адекватното възпроизвеждане / възприемане на звука стана все по широко дискутиран проблем и затова реших да споделя личнити ми впечатления. Имах възможността да слушам една и съща система преди, по време на, и след акустична обработка на стаята. Първоначално очаквах подобрение предимно в нискочестотния спектър, но не след дълго бях изненадан от факта, че подобрението е в целия честотен обхват. Бастраповете не само стягат нискочестотния, но и субективно променят целия спектър. Безсъмнено акустичното третиране трябва да бъде приоритет при изграждането на една система. Защо иначе да се стремим към линейност при проектирането на останалите компоненти ?

Публикувано на: Вто Мар 04, 2008 11:32 pm
от Angel Gekov
Yoan Petrov написа:....Безсъмнено акустичното третиране трябва да бъде приоритет при изграждането на една система. Защо иначе да се стремим към линейност при проектирането на останалите компоненти ?


Особено след като чух как звучи обработено помещение съм убеден, че си прав. Проблемът е в онази отвратителна думичка - КОМПРОМИС. Как да направиш обработка на помещение, което (за жалост) не е предназначено само за слушане на музика, като в същото време запазиш основната му функционалност, а хората, които ти идват на гости да не гледат домакинята с поглед, в който се чете "Разбирам те, всеки луд с номера си, но все пак, как го позволи?" :D

Публикувано на: Сря Мар 05, 2008 12:07 am
от Veselin Krachunov
Като продължение на мисълта на Ангел - може би е време да въведем нов термин/специалност/занаят, нещо от сорта на "дизайнерско акустично третиране", или "естетическо", "камуфлажно", "многофункционално" (с двойно предназначение :) акустично третиране...
Така ще слезем по-близо до реалността, гостите няма да гледат странно домакините, а и все по-широк кръг любители ще се замислят в правилната посока.