класическа китара
Поздрави на почитателита на китарата!
Бих желал да уточня понятието "класическа китара".
Под това понятие трябва да се разбира не само конструкцията на инструмента, създадена в днешния и вид от испанския майстор Антонио де Торес около средaта на 19 век. Тук трябва да се включат и специфичната техника на свирене, както богатия репертоар от музикални произведения от последните пет века, които се изпълняват на класическа китара.
От споменатите досега китаристи "класически" такива са:
- Луизе Валкер, австрийка, ученичка на легендарния Мигел Льобет, който е считан за най-добрия ученик на "бащата на китарата" Франсиско Тарега. Тя ни напусна преди няколко години, но остави уникални записи, от които в БГ на пазара е била една грамофонна плоча на чешкия лейбъл Supraphon. Считана е за една от най-значимите дами на класическата китара.
- Лео Брауер - световноизвестен кубински композитор и китарист, бил е на турнета в БГ поне два пъти през 70-те и началото на 80-те години.
- Шарон Исбин – чудесна китаристка от вече старата школа от еврейски произход, има множество записи, може случайно да се намери някой диск по музикалните магазини в БГ.
- Филомена Мориети – не съм чувал за нея, и в Google не можах да намеря нищо, но по произведението съдя, че най-вероятно е за списъка.
- Ромеро – тук се има предвид Пепе Ромеро или по-малкия брат Анхел Ромеро, те са най-добрите солисти от прочутата китарна фамилия и квартет Лос Ромерос. Имат множество записи при Филипс.
Ето и някои китаристи, чиито записи са задължитени за фонотеката на всеки любител на класическата китара:
- Андрес Сеговия – испанец, “виновникът” за огромното популяризиране на класическата китара през 20 век и утвърждаването и като равнопоставен инструмент заедно с пианото, цигулката, челото. Много композитори са написали чудесни произведения, вдъхновени от него и така са създали солиден и качествен репертоар.
- Джулиън Брийм – англичанин, според мен с не по-малък принос от Сеговия и по-стилен изпълнител, мой личен идол и до днес. Има поне един негов диск в музикалния магазин на Славейков.
- Дуо Ида Прести и Алесандро Лагоя от Франция – невероятни музиканти и като солисти, но като дуо според специалисти ще бъдат ненадминати докато свят светува, един музикален брак, роден в небесата, както пише композиторът Джон Дюарт. За съжаление Прести напуска този свят през 1967 година, но дуото оставя три уникални диска, записани при Филипс. Алесандро Лагоя е идвал на турне в БГ през 70-те години, и ако не се лъжа изпълнява за пръв път в БГ Аранхуески концерт за китара и оркестър от Хоакин Родриго.
- Дейвид Ръсел – гениален китарист от английски произход, израсъл е и живее в Испания. Може би най-забележителния китарист от години насам, също мой идол.
- Мануел Баруеко от Куба – живее и предподава в САЩ, един от най-влиятелните китаристи през последните 15 години
- Едуардо Фернандес – аржентинец.
- Фабио Занон – бразилец.
- Дуо Асад – братя от Бразилия, вероятно най-забележителното дуо през последните години
- Аниело Дезидерио от Италия, представител на новата китарна школа, феноменална техника и музикалност.
- Тилман Хопщок от Германия – виолончелист по образование, но китарата му става професия, уникален музикант, записал е много дискове.
Има и други забележителни музиканти, но това стига като за начало.
Бих желал да уточня понятието "класическа китара".
Под това понятие трябва да се разбира не само конструкцията на инструмента, създадена в днешния и вид от испанския майстор Антонио де Торес около средaта на 19 век. Тук трябва да се включат и специфичната техника на свирене, както богатия репертоар от музикални произведения от последните пет века, които се изпълняват на класическа китара.
От споменатите досега китаристи "класически" такива са:
- Луизе Валкер, австрийка, ученичка на легендарния Мигел Льобет, който е считан за най-добрия ученик на "бащата на китарата" Франсиско Тарега. Тя ни напусна преди няколко години, но остави уникални записи, от които в БГ на пазара е била една грамофонна плоча на чешкия лейбъл Supraphon. Считана е за една от най-значимите дами на класическата китара.
- Лео Брауер - световноизвестен кубински композитор и китарист, бил е на турнета в БГ поне два пъти през 70-те и началото на 80-те години.
- Шарон Исбин – чудесна китаристка от вече старата школа от еврейски произход, има множество записи, може случайно да се намери някой диск по музикалните магазини в БГ.
- Филомена Мориети – не съм чувал за нея, и в Google не можах да намеря нищо, но по произведението съдя, че най-вероятно е за списъка.
- Ромеро – тук се има предвид Пепе Ромеро или по-малкия брат Анхел Ромеро, те са най-добрите солисти от прочутата китарна фамилия и квартет Лос Ромерос. Имат множество записи при Филипс.
Ето и някои китаристи, чиито записи са задължитени за фонотеката на всеки любител на класическата китара:
- Андрес Сеговия – испанец, “виновникът” за огромното популяризиране на класическата китара през 20 век и утвърждаването и като равнопоставен инструмент заедно с пианото, цигулката, челото. Много композитори са написали чудесни произведения, вдъхновени от него и така са създали солиден и качествен репертоар.
- Джулиън Брийм – англичанин, според мен с не по-малък принос от Сеговия и по-стилен изпълнител, мой личен идол и до днес. Има поне един негов диск в музикалния магазин на Славейков.
- Дуо Ида Прести и Алесандро Лагоя от Франция – невероятни музиканти и като солисти, но като дуо според специалисти ще бъдат ненадминати докато свят светува, един музикален брак, роден в небесата, както пише композиторът Джон Дюарт. За съжаление Прести напуска този свят през 1967 година, но дуото оставя три уникални диска, записани при Филипс. Алесандро Лагоя е идвал на турне в БГ през 70-те години, и ако не се лъжа изпълнява за пръв път в БГ Аранхуески концерт за китара и оркестър от Хоакин Родриго.
- Дейвид Ръсел – гениален китарист от английски произход, израсъл е и живее в Испания. Може би най-забележителния китарист от години насам, също мой идол.
- Мануел Баруеко от Куба – живее и предподава в САЩ, един от най-влиятелните китаристи през последните 15 години
- Едуардо Фернандес – аржентинец.
- Фабио Занон – бразилец.
- Дуо Асад – братя от Бразилия, вероятно най-забележителното дуо през последните години
- Аниело Дезидерио от Италия, представител на новата китарна школа, феноменална техника и музикалност.
- Тилман Хопщок от Германия – виолончелист по образование, но китарата му става професия, уникален музикант, записал е много дискове.
Има и други забележителни музиканти, но това стига като за начало.
- Demiurg
- трупа сериозен опит
- Мнения: 245
- Регистриран на: Чет Дек 09, 2004 1:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
yamikto написа:georgek написа:Въпреки че е най-харесвания ми инструмент, аз май не правя разлика между акустична и класическа
Ти май не правиш разлика и между соло и акустична китара
http://www.guitar-legends.com/gp/index.html
Нищо лично, ама май ти не правиш разлика меду електрическа (от твоя линк) и акустична китара (от информацията на Trendi).
Като коментар по твоя линк - забравен е един ВЕЛИК китарист, който го слагат директно до Джими Хендрикс като заслуги към инструмента - Стив Вай. Този "извънземен" музикант прави с китарата такива невъзможни неща, за каквито са мислени преди 30 години нещата на Хендрикс.
А темата май е за класическа (която Е акустична) китара.
- Demiurg
- трупа сериозен опит
- Мнения: 245
- Регистриран на: Чет Дек 09, 2004 1:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
- акустична китара - звукът се вади от трептенето на струната (която най- често е наилонова) и отекването му в корпуса на китарата ;
- електрическа китара - звукът се извлича от трептенето на струната (която задължително е метална!) в магнитно поле, създадено от магнитни адаптери. Там нямаш резонанс на тялото, нямаш ехото на тона в обема на тялото, но пък имаш други екстри, които не ми се обсъждат сега.
Това, че на акустични китари слагат адаптери (най- често пиезо (как действат не знам и не ме интересува)), е една друга бира и според мен не е много правилно - губиш обема на корпуса. Виждал съм да слагат микрофони вътре в тялото и пиезо- адаптери на струнника, което ми се вижда оптимално. Но не съм чак такъв разбирач.
- електрическа китара - звукът се извлича от трептенето на струната (която задължително е метална!) в магнитно поле, създадено от магнитни адаптери. Там нямаш резонанс на тялото, нямаш ехото на тона в обема на тялото, но пък имаш други екстри, които не ми се обсъждат сега.
Това, че на акустични китари слагат адаптери (най- често пиезо (как действат не знам и не ме интересува)), е една друга бира и според мен не е много правилно - губиш обема на корпуса. Виждал съм да слагат микрофони вътре в тялото и пиезо- адаптери на струнника, което ми се вижда оптимално. Но не съм чак такъв разбирач.
- Demiurg
- трупа сериозен опит
- Мнения: 245
- Регистриран на: Чет Дек 09, 2004 1:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
[offtopic]
Така и така оцапахме на човека темата, поне ме опровергай с доводи.
Щото като си погледна китарите вкъщи, и като вземем предвид факта, че свиря вече 13-15 години, и нещата май са така, както ги казах. Може би не с точните думи и точните технически обяснения, но техниката не ми е силна страна (макар че адаптери вкъщи - бол !).
[/offtopic]
Така и така оцапахме на човека темата, поне ме опровергай с доводи.
Щото като си погледна китарите вкъщи, и като вземем предвид факта, че свиря вече 13-15 години, и нещата май са така, както ги казах. Може би не с точните думи и точните технически обяснения, но техниката не ми е силна страна (макар че адаптери вкъщи - бол !).
[/offtopic]
yamikto написа:georgek написа:Въпреки че е най-харесвания ми инструмент, аз май не правя разлика между акустична и класическа
Ти май не правиш разлика и между соло и акустична китара
http://www.guitar-legends.com/gp/index.html
Хммм, може и да си прав, защото за мен разликата между 'соло китара' и китара е като разликата между 'Първа цигулка' и цигулка
След като казах една глупост, и бладодарение на забележката на teodor и gitsov1 попрочетох малко, дадох линка на определението за класическа китара в БГ уикипедия .
С риск да стана досаден поствам отново линк за обучение (този път много по изчерпателен): http://en.wikipedia.org/wiki/Guitar#Acoustic_and_electric_guitar
Предполагам това ще ограмоти всички нас (незнаещите ) относно терминологията и да караме по темата като Trendi...
- Demiurg
- трупа сериозен опит
- Мнения: 245
- Регистриран на: Чет Дек 09, 2004 1:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
... а най- странното ще ти е, че всъщност са прави !!!
Не напълно де - "класическата" китара си е с класическата форма на 8-ка, пък кънтри-китарата е с малко по- странна форма и с един допълнителен резонансен отвор (в тая връзка - не се бях замислял дали пресмятат разположението и площта на отвора !!!???!). Също така класическата китара е с малко по- широк гриф (понеже се свири с пръсти, и то предимно мелодично, а не хармонично). Пък на кънтри- китарата се свири предимно с акорди и затова грифа е малко по- тесен.
Мисля, че точно това са двата типа китари, които си видял в завода.
И друго - на "Кремона" акустичните им китари са добри !!!! Особено за цената си !
Не напълно де - "класическата" китара си е с класическата форма на 8-ка, пък кънтри-китарата е с малко по- странна форма и с един допълнителен резонансен отвор (в тая връзка - не се бях замислял дали пресмятат разположението и площта на отвора !!!???!). Също така класическата китара е с малко по- широк гриф (понеже се свири с пръсти, и то предимно мелодично, а не хармонично). Пък на кънтри- китарата се свири предимно с акорди и затова грифа е малко по- тесен.
Мисля, че точно това са двата типа китари, които си видял в завода.
И друго - на "Кремона" акустичните им китари са добри !!!! Особено за цената си !
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 гост