Зареждане на батерии
Зареждане на батерии
Ако зареждам 2 батерии свързани последователно всяка, от която е по 1,2 волта до колко волта трябва да ги заредя максимум?
-
- BG Audio Team™
- Мнения: 1105
- Регистриран на: Съб Апр 30, 2005 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Различните технологий акукулатори имат различен алгоритъм на зареждане. Няма да сбъркаш ако ги зареждаш с ток, който е 10% от капацитета им за около 12 часа. И то само ако са разредени, защото някои - "помнят". Не ги зареждай от генератор на напрежение, а от генератор на ток. Остарялите акумулатори, повишават вътрешното си съпротивление и повишават напрежението си в края на заряда. При разряд напрежението им не трябва да спада под 0,9 в.
Виж данните, които дават производителите на батерий за съответната технология.
Има вече специализирани "интелигентни" чипове за бърз заряд, които следят скоростта на изменение на напрежението и температурата.
Бързия заряд, ако не се контролира много прецизно, намалява неколкократно живота на батерията.
Виж данните, които дават производителите на батерий за съответната технология.
Има вече специализирани "интелигентни" чипове за бърз заряд, които следят скоростта на изменение на напрежението и температурата.
Бързия заряд, ако не се контролира много прецизно, намалява неколкократно живота на батерията.
çàðÿäíèÿ òîê ïðè íè-åìõàø è íè-êàäìèåâèòå áàòåðèè íå òðÿáâà äà å ïîâå÷å îò 10% îò êàïàöèòåòà èì , êàêòî êàçà Ãîðî.
áàòåðèè íå ñå çàðåæäàò ïîñëåäîâàòåëíî ñâúðçàíè.
çàðÿäíîòî íàïðåæåíèå íÿìà çíà÷åíèå, ìîæå è 300 âîëòà äà å àêî ùåø.
êàêòî è äà å , òèÿ åëåìåíòè èìàò ïèê äî îêîëî 1,5âîëòà ñëåä êîåòî ñëåäâà ñïàä äî 1,4. èìåííî òîãàâà åëåìåíòà å çàðåäåí íà 100%
áàòåðèè íå ñå çàðåæäàò ïîñëåäîâàòåëíî ñâúðçàíè.
çàðÿäíîòî íàïðåæåíèå íÿìà çíà÷åíèå, ìîæå è 300 âîëòà äà å àêî ùåø.
êàêòî è äà å , òèÿ åëåìåíòè èìàò ïèê äî îêîëî 1,5âîëòà ñëåä êîåòî ñëåäâà ñïàä äî 1,4. èìåííî òîãàâà åëåìåíòà å çàðåäåí íà 100%

-
- BG Audio Team™
- Мнения: 452
- Регистриран на: Вто Сеп 20, 2005 12:00 am
- Местоположение: Габрово
- Обратна връзка:
Re: Зареждане на батерии
audio_maniac написа:Ако зареждам 2 батерии свързани последователно всяка, от която е по 1,2 волта до колко волта трябва да ги заредя максимум?
А какви са батериите ?
Защото различните типове се зареждат по различен начин.
- Fenkiller
- има сериозен опит
- Мнения: 683
- Регистриран на: Чет Авг 18, 2005 12:00 am
- Местоположение: Варна
- Обратна връзка:
Моят опит е:
Генератор на ток за заряда с една десета (10% както споменаха по горе) от капацитета на акумулатора (типа му е без значение).
Допуска се ускорен заряд но никога не надхвърляй 40% от капацитета за заряден ток!
Следене по напрежение и спиране на заряда на 1,2хUn демек за 1,2 волта отговаря 1,44 волта при теб всичко е по две така че напрежението става 2,88 волта (всичко това за никел-кадмий, никел-метал хидрид и за оловни акумулатори).
Специално за литий-йонните акумулатори границата на напрежението е по ниска около 1,1- 1,15 Un като за зарядния ток пак 10% от капацитета.
Горните мерки ти осигуряват възможно най дълъг живот на батерията.
Когато зареждаш елементи последователно първо се увери че са абсолютно еднакви и имат еднакво напрежение преди да ги направиш блок.Ако не е така се постарай да ги изравниш в противен случай едната ще остава незаредена а другата ще се презарежда, хем и няма да работят дълго ужким заредени!
За да не съм съвсем голословен ето схемата на моето зарядно:
Може и без първия компаратор за накъсване на тока (макар че така е по добре особено за никел-кадмиевите елементи които са с ясно изразен мемори ефект)
Накрая старай се да разреждаш батериите добре а да не ги дозареждаш!
Успехи!
Митака
Генератор на ток за заряда с една десета (10% както споменаха по горе) от капацитета на акумулатора (типа му е без значение).
Допуска се ускорен заряд но никога не надхвърляй 40% от капацитета за заряден ток!
Следене по напрежение и спиране на заряда на 1,2хUn демек за 1,2 волта отговаря 1,44 волта при теб всичко е по две така че напрежението става 2,88 волта (всичко това за никел-кадмий, никел-метал хидрид и за оловни акумулатори).
Специално за литий-йонните акумулатори границата на напрежението е по ниска около 1,1- 1,15 Un като за зарядния ток пак 10% от капацитета.
Горните мерки ти осигуряват възможно най дълъг живот на батерията.
Когато зареждаш елементи последователно първо се увери че са абсолютно еднакви и имат еднакво напрежение преди да ги направиш блок.Ако не е така се постарай да ги изравниш в противен случай едната ще остава незаредена а другата ще се презарежда, хем и няма да работят дълго ужким заредени!
За да не съм съвсем голословен ето схемата на моето зарядно:
Може и без първия компаратор за накъсване на тока (макар че така е по добре особено за никел-кадмиевите елементи които са с ясно изразен мемори ефект)
Накрая старай се да разреждаш батериите добре а да не ги дозареждаш!
Успехи!
Митака
Kill with power! DIY ! DIY ! DIY !
- plamen
- има известен опит
- Мнения: 22
- Регистриран на: Сря Дек 29, 2004 1:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Re: Зареждане на батерии
Номинално напрежение 1,2V имат никел-кадмиевите и никел-метал-хидридните акумулаторни елементи. При акумулаторен пакет от два елемента номиналното напрежение на пакета е 2,4V. Зареждаш ги последователно с генератор на ток. Няма ограничение в напрежението на заряд /но трябва напрежението на източника на заряд да бъде над 3,2V/. Трябва да знаеш номиналния им капацитет. Ограничаваш тока на заряд на 10% от номиналния капацитет. Схеми - колкото искаш.
Няколко съвета:
- преди първия заряд ги разреди до 0V /включи ел. крушка 2,5V/,
- времето до пълен заряд след това е поне 14-16 часа /к.п.д. на акумулаторните елементи е 70%, т.е трябва да им доставиш като заряден процес поне 140% от номиналния им капацитет/,
- ако използуваш елемeнтите веднага след заряда имай в предвид, че напрежението на пакета ще бъде не по-малко от 2,7V /ще зависи от тока към консуматора/,
- не запоявай никога терминалите на елементите /само точкова заварка с никелова лента/, тъй като под плюсовия терминал има отвори за изпускане на водорода и кислорода отделян при зарядния процес,
- ако искаш да се избавиш от "мемори" ефекта /при никел-кадмиев елемент/ просто разреди до 0V пакета,
- пълен капацитет ще получиш едва след третия цикъл заряд/разряд.
Няколко съвета:
- преди първия заряд ги разреди до 0V /включи ел. крушка 2,5V/,
- времето до пълен заряд след това е поне 14-16 часа /к.п.д. на акумулаторните елементи е 70%, т.е трябва да им доставиш като заряден процес поне 140% от номиналния им капацитет/,
- ако използуваш елемeнтите веднага след заряда имай в предвид, че напрежението на пакета ще бъде не по-малко от 2,7V /ще зависи от тока към консуматора/,
- не запоявай никога терминалите на елементите /само точкова заварка с никелова лента/, тъй като под плюсовия терминал има отвори за изпускане на водорода и кислорода отделян при зарядния процес,
- ако искаш да се избавиш от "мемори" ефекта /при никел-кадмиев елемент/ просто разреди до 0V пакета,
- пълен капацитет ще получиш едва след третия цикъл заряд/разряд.
- Fenkiller
- има сериозен опит
- Мнения: 683
- Регистриран на: Чет Авг 18, 2005 12:00 am
- Местоположение: Варна
- Обратна връзка:
Re: Зареждане на батерии
plamen написа:Номинално напрежение 1,2V имат никел-кадмиевите и никел-метал-хидридните акумулаторни елементи. ..
и оловните елементи също или най малко е кратно на 1,2 волта.
plamen написа:...Няма ограничение в напрежението на заряд /но трябва напрежението на източника на заряд да бъде над 3,2V/. ..
Това не е вярно! Ако ползваш генератор на ток захранването ще бъде даже по голямо но задължително трябва да се следи напрежението върху елемента.Най голяма доза презареждане допускат оловните акумулатори - до 1,5Un. При презаряд се отмества зарядната характеристика и изкуствено се поражда мемори ефект.
plamen написа:...
- преди първия заряд ги разреди до 0V /включи ел. крушка 2,5V/,
- ако искаш да се избавиш от "мемори" ефекта /при никел-кадмиев елемент/ просто разреди до 0V пакета...
С това не съм съгласен - за много от акумулаторите разряд до 0 волта води до необратим процес в химичния му състав! Не е добре разряда да подминава 40% от номиналното напрежение.
plamen написа:...
- пълен капацитет ще получиш едва след третия цикъл заряд/разряд.
Виж с това съм напълно съгласен!
Темата е много обширна и искам да степенувам акумулаторите по някои признаци:
-оловни- по моему най добри във всяко отношение освен в габарит (макар в последно време да изместиха никел кадмиевите като блокове за видеокамери, аларми и др. успяха да ги наврат в същия корпус за GSM-ите ще почакаме явно

-Никел-метал хидрид - средно големи капацитети за предлаганите корпуси , относително дълъг живот (цикли разряд-заряд), относително малък мемори ефект , евтини
-Литий-Йон - Големи капацитети, много ниско вътрешно съпротивление(осигуряват голям пиков ток важно за някои приложения!), Малки размери, скъпи са, с най къс живот (имат срок на годност дори и да не се използват и той не е повече от 5 год. от датата на производство.По тази причина има проблем с батериите за старите мобилни апарати- уж купуваш нова батерия пък тя не трае колкото старата!(просто е произведена като е произведен телефона))
-Никел -Кадмий - Най дълъг живот , голям мемори ефект, по голям размер от никел-метал хидрида, капризни на заряд разряд, почти не се произвеждат за нова продукция-отживяват
При избор на акумулаторен елемент в магазина задължително питайте за срок на производство или срок на годност (покажат ли ви такъв на опаковката купувайте смело)!!!
Купете си по "прясната" батерия и няма да съжалявате!


Kill with power! DIY ! DIY ! DIY !
-
- BG Audio Team™
- Мнения: 452
- Регистриран на: Вто Сеп 20, 2005 12:00 am
- Местоположение: Габрово
- Обратна връзка:
Fenkiller за мен никел-кадмиевите са най калпавите възможни акумулатори, искат незнам си какви условия за заряд и разряд.
Имат свойстото да протичат. Имат нисък капацитет. Не можеш да я дозаредиш преди да си я разредил напълно - ефекта е все едно че не си я зареждал. Като я оставиш и не я ползваш няколко месеца след това е за боклука (има си специален начин за съхранение).
Общо взето никъде в моя разработка не бих сложил такава батерия(акумолатор).
Виж метал-хидридните са доста по добре. Можеш да им правиш бързо зареждане като единственно контролираш температурата на батерията (опасно е да ги прегрееш скапват се) и напрежението и.
Така може да зареждаш метал-хидридна батерия за около 3-4 часа.
Това за сега е най държеливата батерия на студ.
Литиево - разни...
Малък живот, голям капацитет за единица обем, палят се и горят с пламък (Има доста лаптопи изгорели заради подпалване на батерията) като ги дадеш на късо и/или презаредиш. Сложен цикъл на заряд. На отрицателни температури не държат изобщо. Пресен пример стария ми телефон - литиево-полимерна батерия. Заредих я вечерта. На другия ден цял ден обикаляне из планините при температура -8, - 10 градуса. И вечерта и ало не можах да кажа. Като се стопли батерията успях да се обадя... Същата батерия в градски нормални условия издържа с едно зареждане повече от 6 дни....
Оловните не ми се коментират... Единственното им предимство е големия импулсен ток който могат да дадат без да дефектират.
За това ги ползват и до ден днешен в автомобилите за стартиране на мотора.
Имат свойстото да протичат. Имат нисък капацитет. Не можеш да я дозаредиш преди да си я разредил напълно - ефекта е все едно че не си я зареждал. Като я оставиш и не я ползваш няколко месеца след това е за боклука (има си специален начин за съхранение).
Общо взето никъде в моя разработка не бих сложил такава батерия(акумолатор).
Виж метал-хидридните са доста по добре. Можеш да им правиш бързо зареждане като единственно контролираш температурата на батерията (опасно е да ги прегрееш скапват се) и напрежението и.
Така може да зареждаш метал-хидридна батерия за около 3-4 часа.
Това за сега е най държеливата батерия на студ.
Литиево - разни...
Малък живот, голям капацитет за единица обем, палят се и горят с пламък (Има доста лаптопи изгорели заради подпалване на батерията) като ги дадеш на късо и/или презаредиш. Сложен цикъл на заряд. На отрицателни температури не държат изобщо. Пресен пример стария ми телефон - литиево-полимерна батерия. Заредих я вечерта. На другия ден цял ден обикаляне из планините при температура -8, - 10 градуса. И вечерта и ало не можах да кажа. Като се стопли батерията успях да се обадя... Същата батерия в градски нормални условия издържа с едно зареждане повече от 6 дни....
Оловните не ми се коментират... Единственното им предимство е големия импулсен ток който могат да дадат без да дефектират.
За това ги ползват и до ден днешен в автомобилите за стартиране на мотора.
- plamen
- има известен опит
- Мнения: 22
- Регистриран на: Сря Дек 29, 2004 1:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Re: Зареждане на батерии
Фенкилер, извинявай но ти професионално ли се занимаваш с акумулаторни батерии или като любител?
Имаш пет грешки:
1. Номиналното напрежение на оловните акумулаторни батерии е 2V на елемент, а не 1,2V.
2. Презареждане като "доза" 1,5.Un ще унищожи оловният акумулаторен елемент /и включените паралелно на него консуматори за съжаление/. За 12V акумулаторна батерия това означава 18V. А по принцип "презареждане" като термин е количеството капацитет въведен при заряд, надхвърлящ номиналния капацитет.
3. Мемори ефектът не се дължи на презареждане, а на непълен и многократно повтарящ се разряден цикъл.
4. При никел-кадмиевите /изобщо при всички алкални/ акумулаторни батерии електролитът не участва в химическия процес /в смисъл на движение на йони/ и не се променя химическия състав на средата - т.е. плочите остават без променен състав /както е сулфатизацията при оловните плочи/. По тази причина 0V като крайно разрядно напрежение не е експлоатационен проблем и не води до нищо необратимо, а само до по-дълъг последващ заряден процес.
5. Оловният акумулаторен елемент в никакъв /освен габаритен и финансов/ случай не превъзхожда алкалния, защото:
- има малък брой работни цикли,
- висока степен на саморазряд,
- къс експлоатационен живот,
- силна зависимост от работната температура,
- специфични изисквания към зарядното устройство и т.н.
Виж в едно си прав - темата е обширна. Нека обаче да дадем на питащия верни практически съвети.
Поздрави.
Имаш пет грешки:
1. Номиналното напрежение на оловните акумулаторни батерии е 2V на елемент, а не 1,2V.
2. Презареждане като "доза" 1,5.Un ще унищожи оловният акумулаторен елемент /и включените паралелно на него консуматори за съжаление/. За 12V акумулаторна батерия това означава 18V. А по принцип "презареждане" като термин е количеството капацитет въведен при заряд, надхвърлящ номиналния капацитет.
3. Мемори ефектът не се дължи на презареждане, а на непълен и многократно повтарящ се разряден цикъл.
4. При никел-кадмиевите /изобщо при всички алкални/ акумулаторни батерии електролитът не участва в химическия процес /в смисъл на движение на йони/ и не се променя химическия състав на средата - т.е. плочите остават без променен състав /както е сулфатизацията при оловните плочи/. По тази причина 0V като крайно разрядно напрежение не е експлоатационен проблем и не води до нищо необратимо, а само до по-дълъг последващ заряден процес.
5. Оловният акумулаторен елемент в никакъв /освен габаритен и финансов/ случай не превъзхожда алкалния, защото:
- има малък брой работни цикли,
- висока степен на саморазряд,
- къс експлоатационен живот,
- силна зависимост от работната температура,
- специфични изисквания към зарядното устройство и т.н.
Виж в едно си прав - темата е обширна. Нека обаче да дадем на питащия верни практически съвети.
Поздрави.
- Fenkiller
- има сериозен опит
- Мнения: 683
- Регистриран на: Чет Авг 18, 2005 12:00 am
- Местоположение: Варна
- Обратна връзка:
Тишо, коментара ти е изцяло негативен за всички типове акумулатори!
Прав си идеален няма, а и аз самият не бих препоръчал на никого нищо в прав текст просто защото всички типове са капризни по свой си начин и си имат особености.
Все пак моят фаворит си остават оловните акумулатори и освен големия пиков ток ще добавя:
Почти никакъв мемори ефект (добиват го когато се скапят! ама те тогава и без това за нищо не стават така че все едно нямат)
Най държеливи на презаряд и разряд под номинала.
Издържат на късо съединение без това да им се отрази кой знае колко.
При правилна употреба дълъг живот сравнено с другите типове.
На температурни отклонения са може би най държеливите!
Какво повече му трябва на човек?
Разбира се кусура е че няма на магазина блокове за под 6 волта?!?!?!Което си е голямо неудобство ако имаш мизерна консумация и искаш малък габарит!
В това което съм написал по горе не включвам автомобилните обслужваеми акумулатори и други специални типове акумулатори.
За малоконсумиращи приложения ползвайте литиеви незареждаеми батерии- чудесни са!

Прав си идеален няма, а и аз самият не бих препоръчал на никого нищо в прав текст просто защото всички типове са капризни по свой си начин и си имат особености.
Все пак моят фаворит си остават оловните акумулатори и освен големия пиков ток ще добавя:
Почти никакъв мемори ефект (добиват го когато се скапят! ама те тогава и без това за нищо не стават така че все едно нямат)
Най държеливи на презаряд и разряд под номинала.
Издържат на късо съединение без това да им се отрази кой знае колко.
При правилна употреба дълъг живот сравнено с другите типове.
На температурни отклонения са може би най държеливите!
Какво повече му трябва на човек?
Разбира се кусура е че няма на магазина блокове за под 6 волта?!?!?!Което си е голямо неудобство ако имаш мизерна консумация и искаш малък габарит!
В това което съм написал по горе не включвам автомобилните обслужваеми акумулатори и други специални типове акумулатори.
За малоконсумиращи приложения ползвайте литиеви незареждаеми батерии- чудесни са!

Kill with power! DIY ! DIY ! DIY !
- Fenkiller
- има сериозен опит
- Мнения: 683
- Регистриран на: Чет Авг 18, 2005 12:00 am
- Местоположение: Варна
- Обратна връзка:
Re: Зареждане на батерии
plamen написа:Фенкилер, извинявай но ти професионално ли се занимаваш с акумулаторни батерии или като любител?
Не! Не се занимавам професионално с акумулатори.
Правя професионално и продавам зарядни устройства за такива!
И всичко което съм написал е продиктувано от практиката ми (иначе съм прочел и аз някоя книжка) с най различни акумулатори.
Понеже целта е да дадем практичен съвет на човека аз бях изчерпателен от моята гледна точка.
И все още не смятам нито може да ме убедиш че препоръка да си разреди батерията до 0 волта е практична!
А иначе това което обясняваш е интересно а че темата е много обширна не подлежи на коментар!
Моите уважения!
Митака
Kill with power! DIY ! DIY ! DIY !
- plamen
- има известен опит
- Мнения: 22
- Регистриран на: Сря Дек 29, 2004 1:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Re: Зареждане на батерии
Fenkiller, не бих искал да те засягам. Имаш моите уважения към твоята професионална работа. Но първите ти две грешки са фатални все пак и не мисля, че дори самия ти ги прилагаш в практиката.
А разряда до 0V /за алкалните елементи/ е препоръчителен защото са два броя /или повече/. Само по този начин двата елемента ще започнат работата си с изравнен капацитет. Това е точно практически съвет. За оловния акум. елемент естествено не важи тази препоръка.
С уважение,
Пламен
А разряда до 0V /за алкалните елементи/ е препоръчителен защото са два броя /или повече/. Само по този начин двата елемента ще започнат работата си с изравнен капацитет. Това е точно практически съвет. За оловния акум. елемент естествено не важи тази препоръка.
С уважение,
Пламен
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 гост