Здравейте фенове на хорните, тези изумителни творения ня природата и Човека ! Днес съм нещо на кеф /може би принос има и Mr J Hendrix - Hear my train A Comin' / а и отдавна обещах, така че - ето:
Qlc = 1 / A, [-]
А = ( 1 / Qtc ) - ( 1 / Qec ) - ( 1 / Qmc ), [-]
Qtc = Wc / ( Wl + Wh ), [-]
Wc = sqrt ( Wl . Wh ), [-]
Wl = 2 . п . Fl, [-]
Wh = 2 . п . Fh, [-]
Flc = Fls / 2, [Hz]
Fls = = Fs . Qts, [Hz]
Fhm = 2 . Fhs, [Hz]
Fhs = Fs / Qts, [Hz]
Flc дава индикация, ориентировъчно, към каква Fl да се насочим, респективно Fhm - за Fh.
Qec = Qes . sqrt ( alfa + 1 ), [-]
alfa = ( Wc / Ws )^2 - 1, [-]
Ws = 2 . п . Fs, [-]
Тънкият момент е определянето на Qmc ... един вариант е да се задава стойност за Qmc, след което се проверява отклонението й от изчислената по формулата Qmc = = Qms . sqrt ( alfa + 1 ) и така, 'итеративно', се стига до точната Qmc ... обаче това не е гаранция, че всичко е ОК ... особено при ШЛ хорни ...
Нека пак да подчертая, с риск да стана досаден - горните формули, както и тези в началото на темата са особено валидни при нискочестотни хорни, т.е. преднонатоварени хорни - с нискочестотен говорител, чиято мембрана отпред 'вижда' хорна, а 'отзад' - затворен обем /камера/. В определена степен валидността се запазва и при ШЛ хорни. Преднонатоварените средно- и високочестотни хорни са далеч отвъд скромните ми познания и не мога да си позволя да ги коментирам. И един друг момент, който като че ли убягва - именно системата хорна / конкретно помещение е тази, която определя крайния резултат, а нейното сериозно моделиране и предварително точно изчисление е задача технико-икономически трудно оправдаема за повечето от нас
"... and knowledge not shared is knowledge lost."
p.s. не ми се влиза сега в темата за моя експеримент с BG13P - един нестандартен драйвер за ШЛ хорни... свирнаха много добре, макар да липсват подобаващи високи - ще свалям капачката и слагам палец, надявам се на малко подобрение ... все пак - основните впечатления: потресаващо представяне с ънплъга на Крис Корнел в Швеция (!), особено кавъра на Били Джийн, размазхме се (!!!) ... за сметка на това Блайнд Гардиан звучаха страшно зле, колкото и никога да не съм ги харесвал, сега едва изтраях, тези хора средния бас като че ли го нямат за нищо
... Сатурнус - добре ... Рейдж Ъгейнст - много добре също ... Дед Кен Денс - прекрасно, но може ли да бъде иначе
... другите - сега не си спомням ... помещението (~5.5х~4х~2.6m) беше акустически зле - гол бетонен таван и под, необзаведено, непокрит прозорец, няколко стиропорни листа покрай стените ... основен извод - колкото по-добра система се прослушва / тества - толкова по-добре от акуст.гл.точка трябва да е помещението.