Страница 1 от 1

Ново двайсет с BG20...

Публикувано на: Съб Ное 05, 2005 2:39 am
от VanVan
Здравейте!
От скоро съм фен на идеята за ТЛ с въпросния BG20 от новото производство. Главните виновници са хора от форума, които определено дадоха своя принос в популяризирането на quarter-wave сред българското hi-fi общество. Имам предвид хора като oceanman, widowmaker, kirilov, gps, lucifer...Може да има и други, но да ме прощават, че не съм имал удоволствието да чета техни мнения.
Като цяло съм останал с впечатлението, че с ТЛ конструкцията преди всичко се гони качество, постигнато с употребата на само един малък, широколентов драйвер. Това е и всичко, което знам за предавателната линия. Нито съм виждал, нито съм чувал подобно произведение на изкуството. Забелязах, че процеса по изработка на ТЛ е доста сложен и объркващ, особено за начинаещи като мен, които имат нищожен опит в конструирането на озвучителни тела. Аз лично съм правил два Ported бокса, без никакви изисления, като целта беше да се намери "употреба" за два български 12 инчови говорителя. Няма да коментирам какво е тяхното звучене, просто ми е писнало да се оплаквам. Затова реших съвсем своеволно да се прицеля нависоко (доколкото ми позволяват знания и възможности). ТЛ проект с BG20 определено ще ме затрудни най-много, но вече не знам как да скрия вълнението си, когато прочета за "поредния ТЛ проект" и неговото детайлно звучене. При всички положения, поне според мен, ще сполуча в това начинание за евентуално подобрение в домашното звучене, защото сегашните източници на звук стават само за кафчета, на които мога да турна по една нощна лампа (или пък ваза).
Разполагам с 2 броя чисто нови BG20, а усилвателя ще да е Pioneer A-607R (2x75W DIN на 8 ома). Като източник на звук използвам PC със SoundBlaster, а музиката ми е на аудио дискове, повечето оригинални на Pink Floyd, Uriah Heep и Rainbow. Обичам да слушам и съвременна, но качествена музика, стила няма значение. Особено много ме привлича басовото, почти инфразвуково звучене на някои от известните всекиму рап парчета а-ла "Get Low" или "How We Do". Това също засили интереса ми към ТЛ, защото бих желал да чуя как се справя въпросната конструкция с ниските тонове - всеобщо мнение е, че баса на малките предавателни линии не е много силен, но го има в целия му спектър и изпълва помощението като мека топлинка...
Препрочетох всичко от форума, отнасящо се за quarter-wave, като не пропуснах да изтегля и прочета всичко от quarter-wave.com. Запознах се с програмата MathCAD и математическите модели на King. Поиграх си с графиките в тях. Но определено има някои неясноти, които бих желал да изчистя. Една от тях е при втората стъпка от симулациите с OffsetDriver.mcd модела. След като въведа T/S параметрите на говорителя просто не знам какво точно да правя - да следвам някакви точно определени правила или да играя с налучкване ? С какво трябва да продължа? Гледам в Alignment_Tables.pdf и се чудя какво пропускам. Също така таблицата "Table4: Driver Offset Ratio" пише, че е даден офсета като функция на Sl/S0 и са дадени някакви стойности, който не знам как да използвам. В крайна сметка се заиграх с дадените стойности по другите таблици и достигнах до някакви резултати...
Eто 3 от симулациите:
http://www.lfsbg.com/tl/1.htm
http://www.lfsbg.com/tl/2.htm
http://www.lfsbg.com/tl/3.htm
Иначе материяла се чудя дали да е ПДЧ или МДФ, с везни наклонени към първото, но от каква дебелина ? 25 мм ?

С най-голяма радост ще приема всякакви съвети от ваша страна. Само ако ви се занимава... :roll:

Публикувано на: Съб Ное 05, 2005 10:35 am
от gps
Радвам се че подхождаш методично и се запознаваш с теорията преди да правиш нещо на практика!Защото има някои юзъри които свалят готов чертеж без да са им ясни елементарни неща ,правят там нещо,не се получава,и не търсят грешката в себе си а в ТЛ-ките по принцип 8O .За симулациите предполагам ще ти помогнат по-компетентните от мен.А иначе съвета ми е-като направиш ТЛ -ките пробвай с няколко различни усилвателя и плеъра защото всеки свири различно!!Успех!! p.s.-пробвай симулации с L=80-85 инча So=1,9-2,3 Sl=0,6-0,7

Публикувано на: Съб Ное 05, 2005 2:32 pm
от VanVan
Ще почна отзад напред.
Направих симулация с препоръчаните от теб настройки и нещата се подобриха откъм ход на мембраната - в най-ниските честоти спестяваш около 0.5 мм. Забелязах също така, че се получи лек спад на SPL кривата в областта под 40 Hz за сметка на +2 dB над 60 Hz - предполагам така ще се подобри ударността.
За тестването - мисля да изпробвам ТЛ-ките на моя амп първоначално, след това на един друг, но като цяло ако се получат добре самите конструкции несъмнено ще инвестирам в нещо от сорта на "хапчето".
Благодаря за съветите, но все пак основния проблем в горния ми пост остана незасегнат. Неяснотата относно методиката на симулиране на ТЛ си остава. Как трябва да подходя след като въведа T/S параметрите на драйвера?

Публикувано на: Съб Ное 05, 2005 7:37 pm
от Miroslav Danov
Не съм компетентен достатъчно, за да давам акъл, ама карай. :) Ако си прочел таблиците на М. Кинг, би трябвало да разбереш основните зависимости при конструирането. Има различни схващания и задачата не е еднозначна, но като цяло не е ефективно да се правят много дълги линии.
ξ е отношението на офсета към цялата дължина на линията. В табличката 4 са дадени максималните препоръчителни офсети за различните геометрии. Офсетът помага за намаляване на дупките и пиковете при нечетните хармоници, но намалява и налягането при основната честота на линията. Обикновено, оптимумът е около ξ=0,2.
So е площта на линията при затворения край (проверено), а не зад говорителя, както го мислихме.
Трябва импедансната крива да е гладка с минимален пик при резонанса на говорителя в затворения от линията обем.
Хубаво е импулсната характеристика да се доближава до тази в затворен обем.
Нека знаещите ме поправят, ако бъркам.

Публикувано на: Нед Ное 06, 2005 11:27 am
от gps
So е площа на затворения край защото в теорията се разглеждат линии при които говорителя е сложен на този затворен край.Когато говорителя е изместен надолу по линията съответно So се смята зад говорителя.За офсет и аз бих препоръчал 0,2 специално при BG20 защото при друг офсет борбата с ватата ще бъде жестока.

Публикувано на: Нед Ное 06, 2005 11:49 am
от Miroslav Danov
За да се разбере веднъж за винаги, че при "TL Offse Driver.mcd" срещу So се въвежда площта при затворения край, а не зад говорителя се принудих да пиша на М. Кинг. Какво да правя :lol:
M.King написа:
MJKing57@aol.com wrote:
In a message dated 11/5/2005 3:18:53 A.M. Eastern Standard Time, mdanov7@yahoo.com writes:

Hi Miroslav,

Thank you for the positive feedback on my MathCad worksheets.
Miroslav написа:I have a stupid question: Where is S­0 measured in the MathCad model "TL offset driver"? I suppose it is at the top (closed) end as it's written, but I have read somewere in your papers that S0 is the area behind the driver. Maybe it concerns only "TL Open End".
Your understanding is correct. S0 is the internal area at x = 0, the closed end of the TL. SL is the internal area at the open end of the TL, x = L. The "TL Offset Driver" worksheet calculates the area behind the driver by interpolating between these two areas based on the amount of offset.

Hope that helps,

Martin

re

Публикувано на: Нед Ное 06, 2005 1:07 pm
от Lyubo Yanev
Това трябваше да го е написал точно така, кратко и ясно и в .pdf-ите :)

Публикувано на: Нед Ное 06, 2005 4:00 pm
от Miroslav Danov
В "TL Offset Driver" срещу So си пише "(Area of the Top End)".
А въпросът за офсета се изяснява от тези пдф-и:
http://www.quarter-wave.com/Project03/ML_TL_Design.pdf
http://www.quarter-wave.com/Project03/F ... rawing.pdf

Публикувано на: Нед Ное 06, 2005 5:03 pm
от gps
Всъщност при проектите при които драйвера е почти в началото на линията и имаме малко скосяване(So/Sl) както при малкия ТЛ проект на kirilov и някои други-разликата между площа зад драйвера и в началото на линията е пренебрежимо малка.Седнах да сметна това което правя в момента,So се променя от 2,1Sd на 2,4 и то защото офсета ми е голям- 0,2 -променя се и скосяването но като цяло няма нужда да променям проекта.Виж ако някой е правил нещо с офсет 0,33 там ще има по драстична разлика.В началото правих Уимс-пайпка и там се смятат площите в началото и в края на линията (а не зад драйвера)а разширяващите се линии са просто разновидност на правите и стесняващите се така че е логично да важат същите правила за всички.

Публикувано на: Пон Ное 07, 2005 10:04 am
от oceanman
С известни уговорки най късата линия изглежда най-човешки...Сложи повече вата за да изравниш "къдриците"

По въпроса за офсета е коментирано доволно много...Мислете преди да правите нещо....

ПВТАРЯМ ОТНОВО

Офсета се мери по 2 начина...Единият е както е дал Кинг-до центъра на говорителя...Но не е пояснил,че трябва да прибави и радиуса на светлия отвор...
И другия-като мен-просто меря офсета до ръба на свтлия отвор..
Излишно е да спомнавам,че меренето започва от горния ръб..

Като не забравяте да мерите S0 в центъра на говорителя...

Публикувано на: Пон Ное 07, 2005 11:30 am
от Miroslav Danov
Намерих процедурите, по които М.Кинг препоръчва да се мине за един ТЛ проект:"Design Procedure :" стр. 28-29
http://www.quarter-wave.com/Project01/TL_Sections.pdf