Страница 1 от 1
разпонка
Публикувано на: Сря Юни 03, 2009 3:23 pm
от G-man
По повод развилия се спор в съседна тема, реших да си задам своя въпрос.
Как изобщо може да се говори за турбулентно завихряне на въздуха, около тази разпорка?
При все че, ако мембраната на говорителя има площ 100см^2(примерно) и в процес на работа прави ход, в едната посока, от порядъка на 1-2мм(от там обемът въздух, който ще се измести е - 0.1-0.2л) и имайки впредвид, че устата има площ 2000см^2, обемът на изместения въздух - 0.1-0.2л, то "слоят" въздух ще има дебелина - 0.05-0.1мм, т.е. пренебрежимо малко изместване в устата(това за напълно идеализиран модел и за кратко движение на мембраната само в едната посока, а да не говорим че скоростта с която ще премине този слой, колкото и да е относителна, също няма да е много голяма). За какъв въздушен поток изобщо говорим? Как това "завихряне" ще повлиае на звуковата вълна? Мисля, че далеч по опасно ще е да се получи завихряне при гърлото?
Благодарен ще съм, ако някой ме "светне" къде бъркам

Re: разпорка
Публикувано на: Сря Юни 03, 2009 4:08 pm
от Angel Dimitrov
G-man написа:По повод развилия се спор в съседна тема, реших да си задам своя въпрос.
Как изобщо може да се говори за турбулентно завихряне на въздуха, около тази разпорка?
При все че, ако мембраната на говорителя има площ 100см^2(примерно) и в процес на работа прави ход, в едната посока, от порядъка на 1-2мм(от там обемът въздух, който ще се измести е - 0.1-0.2л) и имайки впредвид, че устата има площ 2000см^2, обемът на изместения въздух - 0.1-0.2л, то "слоят" въздух ще има дебелина - 0.05-0.1мм, т.е. пренебрежимо малко изместване в устата(това за напълно идеализиран модел и за кратко движение на мембраната само в едната посока, а да не говорим че скоростта с която ще премине този слой, колкото и да е относителна, също няма да е много голяма). За какъв въздушен поток изобщо говорим? Как това "завихряне" ще повлиае на звуковата вълна? Мисля, че далеч по опасно ще е да се получи завихряне при гърлото?
Благодарен ще съм, ако някой ме "светне" къде бъркам

... отново се бъркат фундаментални неща във физиката ...
Помисли и ти , какво е вятър , какво е звук , ще стигнеш до извода и без за да се увличаш по турбулентност.
Re: разпорка
Публикувано на: Сря Юни 03, 2009 4:12 pm
от G-man
Напълно съгласен съм, че вятарът не е звук и звукът не е вятър работа.

Така поне стана ясно, че влианието на разпорката в/у звука не се дължи на турбулентни движения на въздуха около нея

Re: разпорка
Публикувано на: Сря Юни 03, 2009 4:24 pm
от Dimitar Atanasov
Според мен влиянието се дължи по-ското на интерференцията породена от нея, както и на промяната на резонанса на стените като са свързани.
Мисля, че интерференцията в края на устата не е най-полезното нещо, но пък е важно стените да не вибрират много. Може би правилното е да се удебелят отвън, както го е направил Момчил. Аз се старая да няма много голям свободен участък, така че резонанса да е значително по-нагоре отколкото честотата в хорната. Естествено при твърде големи хорни това е почти непостижимо.
Re: разпорка
Публикувано на: Сря Юни 03, 2009 4:28 pm
от velinski
Разпонката работи като вълнов отражател и в зависимост от площа си и ъгъла към слушателя може да се "чуе", което не е желателно. Ако е неизбежно ползването й, хубаво е да бъде с кръгъл профил, а ако наложително да бъде плоска, добре е да се направи подвижна на 2 оси, за да може да се върти около остта си с цел финна настройка.
Ако се прави подвижна, трябва да се вземат всички мерки тя да не резонира като механична сглобка в звуковия обхват
Re: разпорка
Публикувано на: Сря Юни 03, 2009 9:40 pm
от Borislav Stankov
А какво ще се получи, ако вместо разпонка дълбока (или широка зависи от това как я възприемете) няколко см стане няколко десетки см. и върви по медианата на контура ?
Re: разпорка
Публикувано на: Сря Юни 03, 2009 10:43 pm
от Dimitar Atanasov
Може би ще се получи по-добре. Но тогава не трябва ли да се разглежда нещо като разклоняващасе хорна

.
Re: разпорка
Публикувано на: Пон Юни 07, 2010 9:49 pm
от Stefan Stefanov
Според няколко източника в Мрежата звученето е по-добро, когато сечението е по-близко до квадрат. Може би в този случай (при по-дълга разпонка по медианата) се постига точно това?