Относно различните акустични системи
Вярно е,че не съм имал възможност да слушам HI end апаратура или хорни. Най-доброто, което съм чувал досега е система на Sony референтен клас 5.1 канален звук като вууфера беше с механична обратна връзка за хода на мембраната, а предните колони бяха трилентови.
Много бих се радвал ако имам възможност да чуя нещо добре направено, без значение дали е хорна, 2 лентова, 3 лентова колона.
Замислям се един следващите ми проекти (след вууфера избран заради по-лесната изработка) да бъде 2 лентова колона подобна на онази с надписи Visaton или като тази от темата"как го правят някои"
Бих бил благодарен ако изкажете мнение дали съм на прав път. В момента нямам средства да започна подобен проект така, че с конкретните предложения за говорители по-късно, сега е важно да уточня конструкцията.
Много бих се радвал ако имам възможност да чуя нещо добре направено, без значение дали е хорна, 2 лентова, 3 лентова колона.
Замислям се един следващите ми проекти (след вууфера избран заради по-лесната изработка) да бъде 2 лентова колона подобна на онази с надписи Visaton или като тази от темата"как го правят някои"
Бих бил благодарен ако изкажете мнение дали съм на прав път. В момента нямам средства да започна подобен проект така, че с конкретните предложения за говорители по-късно, сега е важно да уточня конструкцията.
Относно различните акустични системи
Широколентовите говорители (full range drivers) са определно екзотика за масовия потребител. Като концепция изглеждат доста примамливи. Избягват проблемите на една многолентова система с нейните филтрите и различния тембър на драйверите. Все пак лично за мен широколентовите системи имат някой проблеми:
1. Сложно изпълнение и голям обем, респективно висока цена.
2. Силна насоченост. Не всеки е готов да седне в правоъгълна стая на точно определено място (sweet point) за да получи максимално удоволствие. Поне за мен това ограничава свободата по някакъв начин да се движиш, а налага дори и да жертваш интериора заради акустиката. Що се отнся до този проблем интерес предизвикват BeoLab 5 на Bang&Olufsen използващи патента на Sausalito Audio Works.Доколкото знам се използват също и в на новото Audi където озвучаването е поверено на bang & olufsen. Въпреки, че не съм фен на Audi трябва да призная, че винаги съм бил впечатляван от звука в тази кола. Става дума за фабричната система от висок клас на модели А6 и А8.
3. Доплеров ефект. Това се получава, когато един драйвер трябва да възпроизведе едноврменно сигнал с ниска честота, например 60Hz и сигнал с относително висока честота, например 2KHz. Когато мембраната се движи напред високата честота ще звучи с по-висока честота отколкото е и съответно с по-ниска, когато се движи в обратна посока. Floyd Toole е правил изследвания в тази насока и според него за 8" драйвер възпроизвеждащ 40Hz при 90dB едновременно със средночестотен сигнал това не било забележимо, но
други хора твърдят, че много зависело от очакването на слушателя, а и от самата музика. Например при флейта и барабан звука на флейтата бил забележимо неестествен. Що се относя до подготовката на слушателя, когато знае какви недостатъци трябва да търси те се забелязват много по-лесно. Dr. Floyd Toole твърди, че доплеровия ефект е по-малко зло от проблемите на трилентова система със нейните филтри и различен тембър на дрйаверите.
Не искам да съдя една или друга акустична система, а просто да отворя дискусия за предимствата и недостатъците на едно или друго решение особено когато става дума за DIY.
Според някой мнения драйверите с малък диаметър и голям Xmax имат проблем с доплеровия ефект и малка чувствителност (SPL). Драйверите с голям диаметър страдат от разонансни проблеми, силна насоченост на излъчването на звука и изискват големи обеми. Рупорите са сложни, големи и с неравомерна честотна лента. Електростатчините системи се нуждаят от изключително добра акустика на помещението имат малка чувствителност и слаби ниски.
Интересно ми е каква максимална чувствителност може да се постигне с трилентова озвучителна система използвайки достъпните драйвери на пазара?
1. Сложно изпълнение и голям обем, респективно висока цена.
2. Силна насоченост. Не всеки е готов да седне в правоъгълна стая на точно определено място (sweet point) за да получи максимално удоволствие. Поне за мен това ограничава свободата по някакъв начин да се движиш, а налага дори и да жертваш интериора заради акустиката. Що се отнся до този проблем интерес предизвикват BeoLab 5 на Bang&Olufsen използващи патента на Sausalito Audio Works.Доколкото знам се използват също и в на новото Audi където озвучаването е поверено на bang & olufsen. Въпреки, че не съм фен на Audi трябва да призная, че винаги съм бил впечатляван от звука в тази кола. Става дума за фабричната система от висок клас на модели А6 и А8.
3. Доплеров ефект. Това се получава, когато един драйвер трябва да възпроизведе едноврменно сигнал с ниска честота, например 60Hz и сигнал с относително висока честота, например 2KHz. Когато мембраната се движи напред високата честота ще звучи с по-висока честота отколкото е и съответно с по-ниска, когато се движи в обратна посока. Floyd Toole е правил изследвания в тази насока и според него за 8" драйвер възпроизвеждащ 40Hz при 90dB едновременно със средночестотен сигнал това не било забележимо, но
други хора твърдят, че много зависело от очакването на слушателя, а и от самата музика. Например при флейта и барабан звука на флейтата бил забележимо неестествен. Що се относя до подготовката на слушателя, когато знае какви недостатъци трябва да търси те се забелязват много по-лесно. Dr. Floyd Toole твърди, че доплеровия ефект е по-малко зло от проблемите на трилентова система със нейните филтри и различен тембър на дрйаверите.
Не искам да съдя една или друга акустична система, а просто да отворя дискусия за предимствата и недостатъците на едно или друго решение особено когато става дума за DIY.
Според някой мнения драйверите с малък диаметър и голям Xmax имат проблем с доплеровия ефект и малка чувствителност (SPL). Драйверите с голям диаметър страдат от разонансни проблеми, силна насоченост на излъчването на звука и изискват големи обеми. Рупорите са сложни, големи и с неравомерна честотна лента. Електростатчините системи се нуждаят от изключително добра акустика на помещението имат малка чувствителност и слаби ниски.
Интересно ми е каква максимална чувствителност може да се постигне с трилентова озвучителна система използвайки достъпните драйвери на пазара?
-
- BG Audio Team™
- Мнения: 1914
- Регистриран на: Сря Авг 04, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Re: Относно различните акустични системи
...Ebor написа:Например при флейта и барабан звука на флейтата бил забележимо неестествен.


Питар Квортруп:..... Рупорът осигурява оптимално натоварване на диафрагмата на високоговорителя и подобрява съгласуването на изходното съпротивление с околната среда. КПД на обикновения нискочестотен високоговорител не превишава 1%, а с рупорно оформление той нараства до 50%. Рупорните АС притежават висока степен на звуково налягане (SPLS) с минимални фазови изкривявания и неимоверни обертонални възможности, затова рупорът най-точно предава пространствено-динамичните свойства на музиката и натурално възпроизвежда тембъра на човешкия глас - най-взискателният тестов материал в наше време. Вие няма да чуете нито начупеност, нито прекалена яркост, нито накъсаност между групите честоти, нито кънтене на ниските честоти, които "изтеглят" леките вокални партии надолу при традиционните "хай-ендовски" АС.


p.s.виждам че си се интересувал главно от недостатъците на хорните,което малко или много ми подсказва твоята позиция


Re: Относно различните акустични системи
Не позна. Не се прави на Сталин да виждаш във всеки враг;)Alnico написа:виждам че си се интересувал главно от недостатъците на хорните,което малко или много ми подсказва твоята позиция
Засега смятам, че рупорите са най-добрия избор, но ми се ще да можеше да се избегне насочеността им. Отворих темата да се чуят интересни мнения, а не да отправям нападки.
И аз ходих в Иво и мога да кажа, че бях приятно изненадан от това какво може един рупор. От многото спорове тук и аз имах резерви, но се убедих на практина във възможностите на акустичните усилватели
ако мога така да се изразя. Според мен проблема е в това че за направата на качествен и неутрално звучащ рупор си е нужно голямо себеотдаване е много време, направата му много по би се причислила към изработката на един инструмент отколкото към направата на една тонколона. За мен обаче хорната все още си е една екзотика която не е за всеки. Не може да не забил един пирон в живота си и да седнеш и да си направиш перфектни хорнички с пирончета и чам
Аз лично все още не бих се наел да правя хорни, чувствам, че нямам нужните както знания така и майсторски възможностти за изработката.Хорната е недостижима за акустична музика но при съвременната музика може да се постигнат съвсем прилични резултати с обикновенни колони затова хорните според мен си остават замо за хората които наистина могат да оценят качествата им.


- Stefan Stefanov
- BG Audio Team™
- Мнения: 3026
- Регистриран на: Съб Юли 31, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Ето аз какво мисля:
1. Обемни са, трудно се правят - така си е. Но при многолентова система трябва да купиш няколко качествени говорителя плюс качествени елементи за филтъра. Стойността на всичко това е съизмерима ако не и по-голяма от цената на 1 хубав фулрейндж + рупор.
2. Насочеността също е проблем според мен и то по-изразен при по-големите говорители.
3. При ход на мембраната 1 мм и по-малко не виждам за какъв Доплеров ефект въобще говорим. Но за да се достигне този ход рупорът трябва да не се товари с честоти, по-ниски от номиналната му.
1. Обемни са, трудно се правят - така си е. Но при многолентова система трябва да купиш няколко качествени говорителя плюс качествени елементи за филтъра. Стойността на всичко това е съизмерима ако не и по-голяма от цената на 1 хубав фулрейндж + рупор.
2. Насочеността също е проблем според мен и то по-изразен при по-големите говорители.
3. При ход на мембраната 1 мм и по-малко не виждам за какъв Доплеров ефект въобще говорим. Но за да се достигне този ход рупорът трябва да не се товари с честоти, по-ниски от номиналната му.
- Kiril Kirilov
- BG Audio Team™
- Мнения: 1506
- Регистриран на: Пет Юли 30, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
РУПОРИ
1. Всички жертви, които някой ще направи за да има такива музикални инструменти у дома си, са нищожно по-малки с порядъци в сравнение с това което получаваш...
Има един единствен проблем, който е много сериозен...
Дали можеш да понесеш това което ще чуеш?
Има един единствен проблем, който е много сериозен...
Дали можеш да понесеш това което ще чуеш?
- Daniel Petrov
- BG Audio Team™
- Мнения: 2347
- Регистриран на: Съб Сеп 11, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Убедително звучи. Признавам, че не знаех, че широколентовите драйвери имат толкова малък Xmax ( 1 милиметър ) Според мен избора на широколентов драйвер в рупор може да бъде неоправдан единствено заради обем или финанси.
Според мен и при широколентовите системи е валиден в не по-малка степен проблема с насочеността.
Според мен и при широколентовите системи е валиден в не по-малка степен проблема с насочеността.
- Rumen Suvandjiev
- BG Audio Team™
- Мнения: 2924
- Регистриран на: Нед Авг 01, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Re: Относно различните акустични системи
Не е било зле въпросният доктор да се осведоми каква е по-точно амплитудата при драйвери, поставени в компресионна камера от няколко литра и натоварени с рупор от няколко метра.Ebor написа:Dr. Floyd Toole твърди, че доплеровия ефект е по-малко зло от проблемите на трилентова система със нейните филтри и различен тембър на дрйаверите.
Фактът, че JBL са се отказали от широколентовия дизайн е достатъчен неговите експерти да започнат да го отричат като концепция. Не бива да забравяме, че работещите в една корпорация приказват това, което е в неин интерес...
Re: Относно различните акустични системи
Много се радвам, че и Rutcho изказва мнение в тази тема. Този д-р го намерих в Google тази сутрин. Доколкото разбрах той е защитник на рупорите. Заради това или друго(може би?) вече е на работа във Harman International. Иначе в Harman International май се включват Harman Kardon, JBL, Infinity, Revel, Audioaccess, Lexicon, Mark Levinson и т.н. Не знам, а и не ме интересува. Беше ми интересно да се изкажат мнения по този въпрос от хора със знание и опит. Както казах на Даниел аз съм builder, а не developer. Не ми се ще да търся конспирация зад всичко. Евреи, марсианци, тръстове и т.н. За мен това е хоби и споделянето на мнения трябва да бъде нещо приятно, а не натоварващо. Не знам много неща, а и съм сигурен, че има много други като мен, затова нека който има да каже нещо полезно да го каже.Rutcho написа:Не е било зле въпросният доктор да се осведоми каква е по-точно амплитудата при драйвери, поставени в компресионна камера от няколко литра и натоварени с рупор от няколко метра.
Фактът, че JBL са се отказали от широколентовия дизайн е достатъчен неговите експерти да започнат да го отричат като концепция. Не бива да забравяме, че работещите в една корпорация приказват това, което е в неин интерес...
- Daniel Petrov
- BG Audio Team™
- Мнения: 2347
- Регистриран на: Съб Сеп 11, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Аз имам Етери и чувам ясно високите им и на 45 градуса встрани от оста на говорителяEbor написа: Според мен и при широколентовите системи е валиден в не по-малка степен проблема с насочеността.

От говорител до говорител има доволно голяма разлика

Винаги съм се чудил защо не правят високочестотния конус по голям, както е при моите говорители - Етерите - все пак това е един от начините да се намали насочеността.
Очевидно при масовото производство един от проблемите е транспорта и опаковката - такова стърчащо чудо е проблем при транспортиране
5853 Labs
SE valve amps.

SE valve amps.

- Stefan Stefanov
- BG Audio Team™
- Мнения: 3026
- Регистриран на: Съб Юли 31, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
- Daniel Petrov
- BG Audio Team™
- Мнения: 2347
- Регистриран на: Съб Сеп 11, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Обърках се като казах това: "Според мен и при широколентовите системи е валиден в не по-малка степен проблема с насочеността." Всъщност исках да кажа, че и многолентовите също страдат от този проблем. 45 градуса е добре, но не е достатъчно. Иначе Етерите щях да ги лапна за закуска;) , но рупора от 4000EUR ми приседна
Ще ставам дърводелец то е ясно, а и някой мои приятели, но дотогава ми стана любопитно експериментирането с акустичните лещи на sausalito.
Един приятел се е хванал да ги прави и може би ще е добре да се отвори нова тема ако някой друг има интерес.

Един приятел се е хванал да ги прави и може би ще е добре да се отвори нова тема ако някой друг има интерес.
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 гост