Трилентова колона с Визатон - краен резултат МЛТЛ
Значи вече се сблъсках с първия сериозен проблем
от няколко дни се мъча опитно чрез слушане да установя колко е оптималната дължина на басрефлекса. Това което се получава сериозно ме озадачава. По симулации най-равна АЧХ се получава с басрефлекс 5см. При прослушване обаче най-приятно ми звучи колоната ако махна басрефлекса. По симулации излиза, че ако го махна се получава повдигане на ниските около 40-50 херца. При слушане ефекта е такъв, че с 5 см. басрефлекс наистина като че ли е най-равна АЧХ-то но баса губи някакси присъствие, като махна басрефлекса баса не се засилва много но става някакси много внушителен с много мощна вибрация и невероятно налягане даже и при много тихо прослушване. Та въпроса ми е при премахване на басрефлекса такива ефекти ли се получават или това е ефект от резонанса на колоната, все пак реалната линия за МЛТЛ е 110см.
П.С.
Тези резонатори май могат да са опасни
след двучасово слушане на честоти между 20-50 херца започнах да усещам някаква тежест в гърдите и усилен пулс, направо ми стана лошо от тези нискочестотни вибрации. Под 25 херца определено не се чува нищо но входната ми врата се тресе със страшна сила 

П.С.
Тези резонатори май могат да са опасни


Окончателно оставам без басрефлекс! Резултата от премахването е такъв, че баса не става по-силен или по-продължителен а започва да се усеща една мощна звукова вълна която наистина като, че ли действа на психиката. При поставането на басрефлекс даже и 3 см. се получава чувствително намаляване на горепосочения ефект. В момента отрязах само гривните на басрефлекса (около 1см.) а останалото от дъската го закръглих с пила. Ако знаех какъв ще е крайния резултат щях да направя отвора по-голям и да го сложа на дъното на колоната, но вече имам отвор отпред
Интересното е, че при слушане на синусоидален сигнал с поставянето на басрефлекса се смъква долната граница на колоната и нещата изглеждат добре, но с музика картината е коренно различна
Основно везната беше наклонена в посока само порт от парчето Bonzo's Montreux на Led Zeppelin.

Интересното е, че при слушане на синусоидален сигнал с поставянето на басрефлекса се смъква долната граница на колоната и нещата изглеждат добре, но с музика картината е коренно различна

Основно везната беше наклонена в посока само порт от парчето Bonzo's Montreux на Led Zeppelin.
Благодаряoceanman написа:Серго,поздравления за успеха...А как е тоналния баланс. Гони го него...С ватата поигра ли си,пробва ли различни варианти?

С ватата направих няколко груби проби, със сегашния вариянт с налепена 1см. вата на всички стени на 2/3 от обема на колоната и с добавяне на още вата точно на задната стена на колоната зад баса и под него. Чесно казано ми е много трудно да преценя защото времето между пробите е голямо а втората колона не мога да я пусна, че чакам да ми стане бобината за баса(на майстора му свърши телта

Опитах се да меря импедансна характеристика но или не меря нещо като хората или не мога да се ориентирам в измерените резултати

Сега си правя един диск със суипове и утре ще се опитам визуално да определя демпфането на баса в зависимост от количеството вата.
Иначе слухово не се забелязват сериозни аномалии в АЧХ-то. Като, че ли и малко вата е достатъчна за сравнително гладка АЧХ?
Днес приключих и експериментите с ватата. Резултата е: трябва да се демпфа ЗДРАВО
Последно колоната остана с 7см. минерална вата на задната стена и по 5см. на страничните и предната, това на 2/3 от обема. Не се отразява добре слагането на вата на пътя на вълната, само по стените! С мерене на импедансната характеристика нищо не успях да разбера какво става! Истината е, мерене на око демпфането на баса! Направих следното с фенерче осветявам под голям ъгъл баса, пускам синус-генератор и плавно увеличавам честотата от 15 херца нагоре. Регистрирам първия минимум и отчитам честотата след това регистрирам първия максимум и отчитам пак. С увеличаване на ватата правя настройката така, че мимимума и максимума да са почти равни но минимума все пак да си остане по малък от максимума
ето и графиките от симулацията които съвпадат с мерените на 100%

АЧХ-то е от симулацията за тази импедансна характеристика

Резултата е: баса слезе по-ниско, стана още по-вибрантен и внушителен. С добаването на бастефлекса ефекта беше същия баса слизаше по-ниско но губеше ударност и мощ в по-горните честоти, сега пак свири така ниско като, че ли има басрефлекс но горния диапазон не изгуби ударност и мощ! Резултата е невероятен
При първоначалния вариант на ватата импедансната беше изместена на горе само с 2-3 херца! Просто нищо не ми говореше това.
Сега мога да кажа смело, че имам добре работещ голям МЛТЛ
Почвам филтъра. Спрял съм се на прост вариант, че разполагам само с ушите си за мерене
баса е 2-ри ред, срез на 400 херца, средата 1-ви ред срез 500-5500 херца, високите 2-ри ред от 6500 херца нагоре. Вече колоната свири с изчислените стойности но утре почвам да си играя опитно да видя до къде ще го докарам 


ето и графиките от симулацията които съвпадат с мерените на 100%

АЧХ-то е от симулацията за тази импедансна характеристика

Резултата е: баса слезе по-ниско, стана още по-вибрантен и внушителен. С добаването на бастефлекса ефекта беше същия баса слизаше по-ниско но губеше ударност и мощ в по-горните честоти, сега пак свири така ниско като, че ли има басрефлекс но горния диапазон не изгуби ударност и мощ! Резултата е невероятен

При първоначалния вариант на ватата импедансната беше изместена на горе само с 2-3 херца! Просто нищо не ми говореше това.
Сега мога да кажа смело, че имам добре работещ голям МЛТЛ

Почвам филтъра. Спрял съм се на прост вариант, че разполагам само с ушите си за мерене


oceanman, да наистина, МЛТЛ НЕ Е БАСРЕФЛЕКС
и аз не вярвах докато не чух. Разликата в конструкцията е малка но в баса е съществена
Джесток бас
Иначе филтъра вече го поприключих на 1,2 и 3-то четене вече стигам до един и същи вариант:

Настройвах го по следния начин:
1. започнах симулации на XOverPro
2. пресметнах какви бобини ще ми трябват и какви кондензатори, поръчах бобините на бобиньор.
3. с готовите бобини налепих филтъра по сметки, изключих всички говорители и оставих баса
4. започнах да добавям кондензатори докато от баса позаглъхнат доста средните, при мерене започва затихването на 400 херца.
5. пускам средата, с едно ключе дето ми обръща поляритета и с добавяне на кондензатори определям колко ще е долната гранична на средата, като при всяко променяне на кондензаторите правя проби и с поляритета.
6. пускам високите, пак така променям кондензаторите и поляритета и определям на слух. Наложи се да мина на 3-ти ред за да не се получи резниво оцветяване на средните честоти. Срез около 4000 херца. Тук още чувствам че не всичко е розово но ще дослушвам да установя проблема.
Извода за мен е, че е по-добре средночестотния да свири по-ниско и да определя тембъра за да има по естествено звучене на гласовете, проблема е с увеличаването на хода на средночестотния и ще се наложи да намаля обема на средата. Притеснява ме само да не заглъхнат още средните.



Иначе филтъра вече го поприключих на 1,2 и 3-то четене вече стигам до един и същи вариант:

Настройвах го по следния начин:
1. започнах симулации на XOverPro
2. пресметнах какви бобини ще ми трябват и какви кондензатори, поръчах бобините на бобиньор.
3. с готовите бобини налепих филтъра по сметки, изключих всички говорители и оставих баса
4. започнах да добавям кондензатори докато от баса позаглъхнат доста средните, при мерене започва затихването на 400 херца.
5. пускам средата, с едно ключе дето ми обръща поляритета и с добавяне на кондензатори определям колко ще е долната гранична на средата, като при всяко променяне на кондензаторите правя проби и с поляритета.
6. пускам високите, пак така променям кондензаторите и поляритета и определям на слух. Наложи се да мина на 3-ти ред за да не се получи резниво оцветяване на средните честоти. Срез около 4000 херца. Тук още чувствам че не всичко е розово но ще дослушвам да установя проблема.
Извода за мен е, че е по-добре средночестотния да свири по-ниско и да определя тембъра за да има по естествено звучене на гласовете, проблема е с увеличаването на хода на средночестотния и ще се наложи да намаля обема на средата. Притеснява ме само да не заглъхнат още средните.
Последно промяна от Sergo на Съб Яну 07, 2006 4:20 pm, променено общо 8 пъти.
Вече няколко седмици се наслаждавам на звука на новите си колони


Последно филтъра ми остана без резистора Rp2. С него колоната мисля е по-линейна, но без него има повечко бас, а така ми по харесва.
Излъчването на колоната е:

като минималното разстояние за слушане е около 2м.В хоризонтална посока нещата с насочеността са без забележки. Финната настройка на филтъра е нужно да става с мерене, иначе на слух това е оптимума.
Все още имам сериозни проблеми с акустиката в помещението. Преместих колоните да не са съвсем в ъглите на стаята, лявата е на около 50 см. от ъгъла, а дясната на около 1м. Така се намали чувствително бумтенето на басите. Проблем остава гладката стена зад мястото за слушане, защото гърба ми идва твърде близо до стената и 3Д-то започва да мътнее много. Правих експерименти с поставянето на разни звукопоглъщащи материали зад мен, с което сцената се изчиства, но решение като за постоянно нямам още.
Искам да БЛАГОДАРЯ на всички които се включиха в тази тема с мнения и съвети без което едва ли щеше крайния резултат да е такъв!
П.С.
1.Тонкоректора го изхвърлих окончателно от усилвателя
просто е безсмислено.
2.Амфитона не е добра колона
Извинявам се на всички които съм подвел с подобни твърдения 

Последно филтъра ми остана без резистора Rp2. С него колоната мисля е по-линейна, но без него има повечко бас, а така ми по харесва.
Излъчването на колоната е:

като минималното разстояние за слушане е около 2м.В хоризонтална посока нещата с насочеността са без забележки. Финната настройка на филтъра е нужно да става с мерене, иначе на слух това е оптимума.
Все още имам сериозни проблеми с акустиката в помещението. Преместих колоните да не са съвсем в ъглите на стаята, лявата е на около 50 см. от ъгъла, а дясната на около 1м. Така се намали чувствително бумтенето на басите. Проблем остава гладката стена зад мястото за слушане, защото гърба ми идва твърде близо до стената и 3Д-то започва да мътнее много. Правих експерименти с поставянето на разни звукопоглъщащи материали зад мен, с което сцената се изчиства, но решение като за постоянно нямам още.
Искам да БЛАГОДАРЯ на всички които се включиха в тази тема с мнения и съвети без което едва ли щеше крайния резултат да е такъв!
П.С.
1.Тонкоректора го изхвърлих окончателно от усилвателя

2.Амфитона не е добра колона


Последно промяна от Sergo на Сря Дек 21, 2005 8:14 pm, променено общо 2 пъти.
-
- BG Audio Team™
- Мнения: 495
- Регистриран на: Съб Авг 28, 2004 12:00 am
- Местоположение: Студентски Град
- Обратна връзка:
-
- трупа сериозен опит
- Мнения: 451
- Регистриран на: Съб Яну 15, 2005 1:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
vitekk, ходих в Иво и знам как звучи една хай-енд система
просто за сега искам да изстискам от нивото в което се намира мойта апаратура каквото може.
mirilaj, и на теб специални благодарностти, че ти ми пусна пръв мухата за МЛТЛ иначе не бях правил симулации с нея.
ultimatе, за сега колоните не мисля да ги пипам повече. Слушам от фотьойл и попадам точно в средата на "светлата" зона. Просто пространсвото нагоре не ме интересува, все пак колоната е висока над 120 см. Иначе, мерси за полезните съвети! Аз мислех, че може да се получи равномерно насочване само с промяна на филтъра, но като ги настроя така някакси като цяло пада фокуса и затова останах на този компромисен вариант. Затова е добре ако човек иска да изпипа максимално нещата да си замисли конструкцията с отделни тела за средните и високите, при което ще има фронт за лесни експерименти и оптимална настройка.

mirilaj, и на теб специални благодарностти, че ти ми пусна пръв мухата за МЛТЛ иначе не бях правил симулации с нея.
ultimatе, за сега колоните не мисля да ги пипам повече. Слушам от фотьойл и попадам точно в средата на "светлата" зона. Просто пространсвото нагоре не ме интересува, все пак колоната е висока над 120 см. Иначе, мерси за полезните съвети! Аз мислех, че може да се получи равномерно насочване само с промяна на филтъра, но като ги настроя така някакси като цяло пада фокуса и затова останах на този компромисен вариант. Затова е добре ако човек иска да изпипа максимално нещата да си замисли конструкцията с отделни тела за средните и високите, при което ще има фронт за лесни експерименти и оптимална настройка.
- oceanman
- BG Audio Team™
- Мнения: 1267
- Регистриран на: Сря Авг 04, 2004 12:00 am
- Местоположение: Sofia
- Обратна връзка:
Поздрави и от мен...И аз преустроих трилентовките си на МЛ-ТЛ.
По-добре са от басрефлексния им вариант. Баса стана бърз и стегнат и още по-дълбок.
Но това ми налага нова борба с филтъра...
Изобщо това е един добър начин при подходяща геометрия на озвучителното тяло да се получат по-добрите резултати
По-добре са от басрефлексния им вариант. Баса стана бърз и стегнат и още по-дълбок.
Но това ми налага нова борба с филтъра...
Изобщо това е един добър начин при подходяща геометрия на озвучителното тяло да се получат по-добрите резултати

Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 4 госта