FeedForward Error Correction (A+B) amp.
-
- BG Audio Team™
- Мнения: 2347
- Регистриран на: Съб Сеп 11, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
FeedForward Error Correction (A+B) amp.
Тук мисля да постна всичко, свързано с усилвателите клас А+Б - куад 405 е един от тях, но те не са куад
Затова мисля, че мястото им не е в раздела "куад"
Имам няколко версии, ще се опитам да обясня за какво иде реч, както и да дам всичко необходимо за изпълнението им.
Затова мисля, че мястото им не е в раздела "куад"
Имам няколко версии, ще се опитам да обясня за какво иде реч, както и да дам всичко необходимо за изпълнението им.
-
- BG Audio Team™
- Мнения: 2347
- Регистриран на: Съб Сеп 11, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
schematic
Като за начало, схемата на последната ми версия:
Транзисторите на диференциалния и на токовото огледало могат да бъдат:
2xBF245 вместо 2SK244
2xBC558C вместо 2SA995
За генератора на ток:
Обикновено BD139 вместо 2SC3514.
Захранването може да варира от +-45V до +-65V-при това
могат да се наложат корекции на резисторите, свързани последователно на ценерите, но това не мисля да го обяснявам как става
Смятам, че е достатъчно елементарно, а ако някой се затруднява да сметне режима, то моля да ме извини за коментара, ама...
"за какво се мъчи тогава с тая електроника"
Както споменах и преди, има една грешка в схемата-резистора в емитера на 2SC3514 не е 2k7 а може да варира от 3k9 до 5k6, в зависимост от типа на използваните JFET-ки в диференциалния.
Просто се проверява напрежението на изхода без сигнал и с окъсен вход и ако е повече от 30-40mV и не може да се намали посредством тримера за корекция на офсета, стойността на резистора се увеличава.
Резистора в паралел на кондензатора 120pF не се монтира.
Тук пак поствам картинката с размерите и начина на изпълнение на индуктовността, че това е най-важното за правилната работа на амп-а:
И ползвайте микромер за проверка на дебелината!
Трябва да е 0.86мм с лаковата изолация!
Въпроси директно във форума или на email-a:
widowmaker@mail.bg
Транзисторите на диференциалния и на токовото огледало могат да бъдат:
2xBF245 вместо 2SK244
2xBC558C вместо 2SA995
За генератора на ток:
Обикновено BD139 вместо 2SC3514.
Захранването може да варира от +-45V до +-65V-при това
могат да се наложат корекции на резисторите, свързани последователно на ценерите, но това не мисля да го обяснявам как става
Смятам, че е достатъчно елементарно, а ако някой се затруднява да сметне режима, то моля да ме извини за коментара, ама...
"за какво се мъчи тогава с тая електроника"
Както споменах и преди, има една грешка в схемата-резистора в емитера на 2SC3514 не е 2k7 а може да варира от 3k9 до 5k6, в зависимост от типа на използваните JFET-ки в диференциалния.
Просто се проверява напрежението на изхода без сигнал и с окъсен вход и ако е повече от 30-40mV и не може да се намали посредством тримера за корекция на офсета, стойността на резистора се увеличава.
Резистора в паралел на кондензатора 120pF не се монтира.
Тук пак поствам картинката с размерите и начина на изпълнение на индуктовността, че това е най-важното за правилната работа на амп-а:
И ползвайте микромер за проверка на дебелината!
Трябва да е 0.86мм с лаковата изолация!
Въпроси директно във форума или на email-a:
widowmaker@mail.bg
Последно промяна от Daniel Petrov на Чет Окт 21, 2004 4:40 pm, променено общо 2 пъти.
-
- BG Audio Team™
- Мнения: 2347
- Регистриран на: Съб Сеп 11, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Монтаж на платката към радиатора
Това е изгледа отстрани на начина на монтаж на PCB-то към основния радиатор, посредством парче алуминиев винкел.
Такъв продават в Конрад и струва от порядъка на 2 евро.
Това в архива са PS и PDF версии на платката + разположение на компонентите:
http://bgaudio.org/images/upload/amp.zip
Платката е правена за 2SK244/2SA995, но на тяхно място могат да се монтират заместителите.
Такъв продават в Конрад и струва от порядъка на 2 евро.
Това в архива са PS и PDF версии на платката + разположение на компонентите:
http://bgaudio.org/images/upload/amp.zip
Платката е правена за 2SK244/2SA995, но на тяхно място могат да се монтират заместителите.
- Stefan Stefanov
- BG Audio Team™
- Мнения: 3026
- Регистриран на: Съб Юли 31, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Чудесно си го измислил, доста ми харесва!
Благодаря за желанието ти да споделиш информацията с нас!
Може ли да питам няколко неща:
1. За крайни транзистори пробвал ли си други типове (например BDX66/67)?
2. Двата диода 1N4002 не внасят ли изкривявания в клас А стъпалото? (Гледам че е на около 100 mA в покой, ама все пак са си нелинейни).
3. Вместо 1 резистор 100 ома между базите на крайните транзистори не е ли по-добре да са 2 по 50 ома между база-емитер? Няма ли да е по-симетрично? :!:
Благодаря за желанието ти да споделиш информацията с нас!
Може ли да питам няколко неща:
1. За крайни транзистори пробвал ли си други типове (например BDX66/67)?
2. Двата диода 1N4002 не внасят ли изкривявания в клас А стъпалото? (Гледам че е на около 100 mA в покой, ама все пак са си нелинейни).
3. Вместо 1 резистор 100 ома между базите на крайните транзистори не е ли по-добре да са 2 по 50 ома между база-емитер? Няма ли да е по-симетрично? :!:
-
- BG Audio Team™
- Мнения: 2347
- Регистриран на: Съб Сеп 11, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
10Х за коментара
Тока на покой е 100mA и е константен, така че въпроса с диодите отпада
Да, резистора на правата връзка е между тях, ама тя не оказва влияние в случая.
Усилвателя съм го правил с 2SAxxxx/2SCxxxx,BDXxx,BDVxx,MJxxxxx
Няма никакво значение какви са.
Линейността на крайните транзистори не е от съществено значение, както и типа на MOSFET-ите, с които е направен клас А усилвателя...
Все пак се разчита на ефекта от сравнение м/у двата сигнала от клас А и клас В и вкарване в противофаза на разликовия сигнал посредством правата връзка, като ефекта е почти 100% за високите честоти.
За ниските дълбочината на ООВ на усилвателя е достатъчно голяма и там няма нужда от такава корекция. Т.е. кривотиите се оправят и от Feedforward-a и от Feedback-a , но с първата високите, а с втората ниските. Затова е важно моста да е направен точно - корекцията за високите тогава е почти 100%. Оттам по-бистър и детайлен звук в средите и високите.
Абе ефекта е като да слушаш чист клас А, може би една идея само по-зле. Затова съм постнал картинката с индуктивността.
Повярвай ми, че само 0.05 mm разлика в дебелината на жицата и всичко става една грандиозна замазня откъм звук.
С два резистора по 50 ома няма да е по-симетрично Така плаващо компенсира евентуалните разлики в Ube на крайните и драйверните. Всъщност като се замисля, няма никакво значение как ще бъде
Тока на покой е 100mA и е константен, така че въпроса с диодите отпада
Да, резистора на правата връзка е между тях, ама тя не оказва влияние в случая.
Усилвателя съм го правил с 2SAxxxx/2SCxxxx,BDXxx,BDVxx,MJxxxxx
Няма никакво значение какви са.
Линейността на крайните транзистори не е от съществено значение, както и типа на MOSFET-ите, с които е направен клас А усилвателя...
Все пак се разчита на ефекта от сравнение м/у двата сигнала от клас А и клас В и вкарване в противофаза на разликовия сигнал посредством правата връзка, като ефекта е почти 100% за високите честоти.
За ниските дълбочината на ООВ на усилвателя е достатъчно голяма и там няма нужда от такава корекция. Т.е. кривотиите се оправят и от Feedforward-a и от Feedback-a , но с първата високите, а с втората ниските. Затова е важно моста да е направен точно - корекцията за високите тогава е почти 100%. Оттам по-бистър и детайлен звук в средите и високите.
Абе ефекта е като да слушаш чист клас А, може би една идея само по-зле. Затова съм постнал картинката с индуктивността.
Повярвай ми, че само 0.05 mm разлика в дебелината на жицата и всичко става една грандиозна замазня откъм звук.
С два резистора по 50 ома няма да е по-симетрично Така плаващо компенсира евентуалните разлики в Ube на крайните и драйверните. Всъщност като се замисля, няма никакво значение как ще бъде
Последно промяна от Daniel Petrov на Чет Окт 21, 2004 2:03 pm, променено общо 1 път.
- Stefan Stefanov
- BG Audio Team™
- Мнения: 3026
- Регистриран на: Съб Юли 31, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
-
- BG Audio Team™
- Мнения: 2347
- Регистриран на: Съб Сеп 11, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
-
- BG Audio Team™
- Мнения: 2347
- Регистриран на: Съб Сеп 11, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Ако чак толкова много те притеснява нелинейността на диодите,слагай по един резистор 6 ома и къпи смело .
Аз мисля обаче,че това там е изхода на клас А усилвателя и той единствено има значение,нали?
Оттам излиза правата връзка,ама там е вързан и капацитета от моста,а моста е съставен от 47-те ома,120 пф,3 микрохенри,500 ома(2х1к).
Не мисля,че има смисъл да обяснявам как работи той
На оригиналния Куад пак има диоди за преднапражение на крайните,всъщност с тях оправят постояннотоковия режим,че обратната връзка там влиза в емитера на първия транзистор,пък през него вървят 6мА колекторен ток.
Така,че диодите имат значение за крайните транзистори в случая-т.е. те осигуряват преднапрежение.
То е същото,като да твърдим,че усилвател клас В с достатъчно дълбока ООВ при ниски честоти ще има изкривявания тип стъпало
Няма как да стане,нали?
Е,да ако видиш сигнала на драйвера на крайните в тоя случай,определено няма да си очарован,ама на изхода всичко ще е ОК,докато има достатъчен резерв от усилване,ако ще да се налага драйвера да подава на базите и най идиотския по форма сигнал,в зависимост от това какви са транзисторите.
Загорка,пиши ми мейл ако искаш.
По ще ми е лесно,отколкото да поствам по лъжичка тук.
Аз мисля обаче,че това там е изхода на клас А усилвателя и той единствено има значение,нали?
Оттам излиза правата връзка,ама там е вързан и капацитета от моста,а моста е съставен от 47-те ома,120 пф,3 микрохенри,500 ома(2х1к).
Не мисля,че има смисъл да обяснявам как работи той
На оригиналния Куад пак има диоди за преднапражение на крайните,всъщност с тях оправят постояннотоковия режим,че обратната връзка там влиза в емитера на първия транзистор,пък през него вървят 6мА колекторен ток.
Така,че диодите имат значение за крайните транзистори в случая-т.е. те осигуряват преднапрежение.
То е същото,като да твърдим,че усилвател клас В с достатъчно дълбока ООВ при ниски честоти ще има изкривявания тип стъпало
Няма как да стане,нали?
Е,да ако видиш сигнала на драйвера на крайните в тоя случай,определено няма да си очарован,ама на изхода всичко ще е ОК,докато има достатъчен резерв от усилване,ако ще да се налага драйвера да подава на базите и най идиотския по форма сигнал,в зависимост от това какви са транзисторите.
Загорка,пиши ми мейл ако искаш.
По ще ми е лесно,отколкото да поствам по лъжичка тук.
-
- BG Audio Team™
- Мнения: 2347
- Регистриран на: Съб Сеп 11, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Абе пиша един материал...
Започнах да пиша един материал за това защо различните усилватели свирят нееднакво и защо звука на добър усилвател е горе-долу като на по-лош с поосукани корекции(за детайлност в случая не говорим!).
За това как се получават изкривяванията и какво в крайна сметка излиза на изхода на усилвателя...
И най важното-как могат да се намалят въпросните "аномалии"
За това как се получават изкривяванията и какво в крайна сметка излиза на изхода на усилвателя...
И най важното-как могат да се намалят въпросните "аномалии"
Inspiration Audio
SE tube amps with direct heated triodes.
SE tube amps with direct heated triodes.
Така, като ти гледам схемата, следните въпросчета ме терзаят:
1) Защо си сложил дарлингтони на изхода - за да бавиш допълнително крайните ли?
2) Защо слагаш бавни диоди в класа А - то вярно, че през тях тече някакъв ток и не трябва да се отпушват и запушват, ама все пак напрежението около тях си се мандахерца здраво...
3) Ей това ми е най-интересно и още не мога да чатна 'тъмната' ти идея, ама защо си оставил класа А да работи в изхода само в 'преходните режими' (в които крайните още се чудят какво да правят) - в куад-а през него винаги си текат едни около 40мА освен 'преходните' (дето после се 'гасят' от долните драйвери). Така наистина схемата е по-симетрична, ама това помага ли ти да разкараш гадния втори хармоник на куад-а? И на мерене как седят нещата?
Мда, и още куесчъни - пробвал ли си го с буутстрап и каква е разликата?
И още - каква е разликата между МОС-а горе вместо камарата биполярни?
П.С. Пиши във форума всичко, дето трябва да се изясни (aко ще да е на час по лъжичка), мисля, че ще е интересно на всички, нищо, че си траят...
1) Защо си сложил дарлингтони на изхода - за да бавиш допълнително крайните ли?
2) Защо слагаш бавни диоди в класа А - то вярно, че през тях тече някакъв ток и не трябва да се отпушват и запушват, ама все пак напрежението около тях си се мандахерца здраво...
3) Ей това ми е най-интересно и още не мога да чатна 'тъмната' ти идея, ама защо си оставил класа А да работи в изхода само в 'преходните режими' (в които крайните още се чудят какво да правят) - в куад-а през него винаги си текат едни около 40мА освен 'преходните' (дето после се 'гасят' от долните драйвери). Така наистина схемата е по-симетрична, ама това помага ли ти да разкараш гадния втори хармоник на куад-а? И на мерене как седят нещата?
Мда, и още куесчъни - пробвал ли си го с буутстрап и каква е разликата?
И още - каква е разликата между МОС-а горе вместо камарата биполярни?
П.С. Пиши във форума всичко, дето трябва да се изясни (aко ще да е на час по лъжичка), мисля, че ще е интересно на всички, нищо, че си траят...
-
- BG Audio Team™
- Мнения: 2347
- Регистриран на: Съб Сеп 11, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
През клас А усилвателя вървят едни 100мА константно-погледни каква е обратната връзка по ток в сорса на МОСФЕТ-а.
Аз в моя усилвател ползвам диоди BY96,но при константен ток няма никакво значение какви са.
Усилвателят трудно ще работи при положение,че крайните не са дарлингтони.Ако си чел материали за А+В усилвателите,ще се сетиш,че е препоръчително крайните да са с голям коефициент на усилване по ток-т.е. дарлингтони.
Тук става дума за принцип на работа,различен от обикновен усилвател,нали?
Ако искате да четете,ето ви материала,който е написал P.J.Walker:
http://www.geocities.com/dreamsdestroye ... hesis1.gif
http://www.geocities.com/dreamsdestroye ... hesis2.gif
http://www.geocities.com/dreamsdestroye ... hesis3.gif
http://www.geocities.com/dreamsdestroye ... hesis4.gif
Всъщност,ето ви цялата директория,в която имам разни интересни нещица:
http://www.geocities.com/dreamsdestroyer3/quad/
Ще дописвам довечера,сега имам работа,sorry!
Аз в моя усилвател ползвам диоди BY96,но при константен ток няма никакво значение какви са.
Усилвателят трудно ще работи при положение,че крайните не са дарлингтони.Ако си чел материали за А+В усилвателите,ще се сетиш,че е препоръчително крайните да са с голям коефициент на усилване по ток-т.е. дарлингтони.
Тук става дума за принцип на работа,различен от обикновен усилвател,нали?
Ако искате да четете,ето ви материала,който е написал P.J.Walker:
http://www.geocities.com/dreamsdestroye ... hesis1.gif
http://www.geocities.com/dreamsdestroye ... hesis2.gif
http://www.geocities.com/dreamsdestroye ... hesis3.gif
http://www.geocities.com/dreamsdestroye ... hesis4.gif
Всъщност,ето ви цялата директория,в която имам разни интересни нещица:
http://www.geocities.com/dreamsdestroyer3/quad/
Ще дописвам довечера,сега имам работа,sorry!
Inspiration Audio
SE tube amps with direct heated triodes.
SE tube amps with direct heated triodes.
widowmaker написа:През клас А усилвателя вървят едни 100мА константно-погледни каква е обратната връзка по ток в сорса на МОСФЕТ-а. Аз в моя усилвател ползвам диоди BY96,но при константен ток няма никакво значение какви са.
Е те тука ме фърли у тъча...
Абе че тока е константен през генератора на ток, то е ясно... Ама изхода на класа А нали ти излиза (в твоя случай) точно през средата на двата диода, а за да компенсира бавното отпушване на крайните, а оттам си тече ток, и то не константен, ама хич даже...
А за дарлингтоните - принципно наистина пише по книгите за големия коефициент на усилване (и то сигурно пак да не бърка класа А), ама ти си първия човек, за който чувам, че е подкарал А+Б да звучи добре с дарлингтони. За куад-а дарлингтоните със сигурност са зле, кажи каква е 'уловката' при теб...
Ама най-интересно ми е онова, дето те питах по т.3... За класа А и как точно си го мислил...
-
- BG Audio Team™
- Мнения: 2347
- Регистриран на: Съб Сеп 11, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Абе че тока е константен през генератора на ток, то е ясно... Ама изхода на класа А нали ти излиза (в твоя случай) точно през средата на двата диода, а за да компенсира бавното отпушване на крайните, а оттам си тече ток, и то не константен, ама хич даже...
И е страшно много,а?Като гледам сигурно отива към един-два ампера,няма начин щото дарлингтоните нямат минимум по 1000 усилване(в случая поне 3-4000).
НЯМАМ ВРЕМЕ!
Ще пиша сигурно утре сутрин,в момента се опитвам да подкарам едно стъпалце със скромно захранване +-110В - 'баси купона по 5 бр. MJ15024/5 на рамо...
И аз съм луд,ама...[/u]
И е страшно много,а?Като гледам сигурно отива към един-два ампера,няма начин щото дарлингтоните нямат минимум по 1000 усилване(в случая поне 3-4000).
НЯМАМ ВРЕМЕ!
Ще пиша сигурно утре сутрин,в момента се опитвам да подкарам едно стъпалце със скромно захранване +-110В - 'баси купона по 5 бр. MJ15024/5 на рамо...
И аз съм луд,ама...[/u]
widowmaker написа:И е страшно много,а?Като гледам сигурно отива към един-два ампера,няма начин
Aбе не бе, то е ясно колко е, ама въпросът ми е, че са доста стръмни пикчета... Както и да е, мани го тоя въпрос, той е ясен...
Мноо ми е интересно онова що така си го решил (точката 3), ще изтрая до утре... И без това довечера отивам да проверя как е пиенето... Та и аз ще съм на линия утре...
-
- BG Audio Team™
- Мнения: 2347
- Регистриран на: Съб Сеп 11, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Съжалявам за базика,ама ме хващаш в кофти момент,когато ми пуши
главата...
Пуснах гадното стъпало с Голямото захранване,дай боже да издържи,че ще свири на циганска сватба...
В Куад-а през 47-те ома вървят едни 5-6мА,заради постояннотоковият ражим,вече писах за това-обратната връзка е в емитера на първия транзистор,пък то там има постоянен ток.Горният краен е запушен до господа,през долните вървят въпросните милиампери.Ако ги няма горните диоди,няма как да се оправи постояннотоковия режим(колектора на клас А усилвателят трябва да е с малък положителен потенциал,заради 47-те ома,които отиват директно в изхода).Абе разгледай подробно схемата.Така,двата диода са ясни,
м/у другото при мене в предната версия е само един диод и един м/у двета бази на крайните,няма бутстрап а е генератор на ток 100мА,полевак за клас А и няма 2 емитерни повторители,защото полевака иска 4В управляващо напрежение,т.е. не се налага по тоя начин да вдигаме напрежението база-емитер на клас А транзистора.
Реално в оригинала затова са два емитерни повторителя-заради шибаният генератор на ток-да може той да работи нормално-пад на напрежение 600мВ върху 100-те ома и отделно колектор емитер на
ПНП транзистора,с който е направен генератора- акое сам транзистор
нали се сещаш какво ще се получи-пада на напрежение върху транзистора от генератора ще трябва да е максимум 100-150мВ.
М/у другото точно тая версия с комплементарно дарлингтоново
стъпало свири в Кюстендил при Сашо.
Това,което съм дал тука(симетричното) не свири по лошо от него.
Правил съм сравнение м/у двете.Отказах се да правя каквито и да било измервания,НЕ СИ СТРУВА!!!
Усилвателите се преценяват на СЛУХ!
По цял сваят правят така.
Имам един френд тука с JBL TI 3000.
Предполагам знаете какви са колоните
А+В усилвателя отвсякъде удря в земята клас А Marantz,иначе струващ едни луди пари
Змей,утре ще ти отговарям обширно на т.3
:-р
И ме извини пак за базика
главата...
Пуснах гадното стъпало с Голямото захранване,дай боже да издържи,че ще свири на циганска сватба...
В Куад-а през 47-те ома вървят едни 5-6мА,заради постояннотоковият ражим,вече писах за това-обратната връзка е в емитера на първия транзистор,пък то там има постоянен ток.Горният краен е запушен до господа,през долните вървят въпросните милиампери.Ако ги няма горните диоди,няма как да се оправи постояннотоковия режим(колектора на клас А усилвателят трябва да е с малък положителен потенциал,заради 47-те ома,които отиват директно в изхода).Абе разгледай подробно схемата.Така,двата диода са ясни,
м/у другото при мене в предната версия е само един диод и един м/у двета бази на крайните,няма бутстрап а е генератор на ток 100мА,полевак за клас А и няма 2 емитерни повторители,защото полевака иска 4В управляващо напрежение,т.е. не се налага по тоя начин да вдигаме напрежението база-емитер на клас А транзистора.
Реално в оригинала затова са два емитерни повторителя-заради шибаният генератор на ток-да може той да работи нормално-пад на напрежение 600мВ върху 100-те ома и отделно колектор емитер на
ПНП транзистора,с който е направен генератора- акое сам транзистор
нали се сещаш какво ще се получи-пада на напрежение върху транзистора от генератора ще трябва да е максимум 100-150мВ.
М/у другото точно тая версия с комплементарно дарлингтоново
стъпало свири в Кюстендил при Сашо.
Това,което съм дал тука(симетричното) не свири по лошо от него.
Правил съм сравнение м/у двете.Отказах се да правя каквито и да било измервания,НЕ СИ СТРУВА!!!
Усилвателите се преценяват на СЛУХ!
По цял сваят правят така.
Имам един френд тука с JBL TI 3000.
Предполагам знаете какви са колоните
А+В усилвателя отвсякъде удря в земята клас А Marantz,иначе струващ едни луди пари
Змей,утре ще ти отговарям обширно на т.3
:-р
И ме извини пак за базика
Inspiration Audio
SE tube amps with direct heated triodes.
SE tube amps with direct heated triodes.
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 9 госта