КОМПЛАЙАНС - колко е важен за звука на грамофона

Съобщение
Автор
Sandeman
чете и пита
чете и пита
Мнения: 114
Регистриран на: Чет Дек 23, 2010 2:44 am
Местоположение: София
Обратна връзка:

КОМПЛАЙАНС - колко е важен за звука на грамофона

#1 Мнение от Sandeman »

Понякога се случва грамофон с по- ефтина доза /или/ и рамо да свири по-добре от такъв с по-скъпи такива. Обяснението на този парадокс се крие в съгласуваността между комплианса на дозата и ефективната маса на рамото.
Преведох един материал, който дава повече яснота по този проблем.

Compliance is really about cantilever/suspension stiffness. The stiffer/more robust the cantilever and suspension, the lower the compliance. When something is highly compliant, it is more flexible. Think of the difference between a piece of cardboard and a piece of paper. Paper = high compliance. Cardboard = lower compliance.
Съгласуването /Комплайанса/, всъщност се отнася за твърдостта на рамо/окачване.Колкото по-твърдо/здраво окачването и рамото, толкова по-ниско е нивото на съгласуване.Когато нещо е с висока съгласуваност, значи е по-гъвкаво. Помислете за разликата между парче картон и лист хартия.
Хартия=високасъгласуваност/комплайанс/,
картон = ниска съгласуваност/комплайанс/.


Compliance is not a statement of quality. Some of the most expensive moving coil cartridges - I'm thinking about Koetsu MC cartridges as an example - measure as some of the least compliant.
Съгласуваността /комплайанса/ не е гаранция за качество. Някои от най-скъпите дози с подвижни намотки /МС/ – имам пред вид дозите Koetsu MC като пример – се измерват като такива с най-ниска съгласуваност/комплайанс/.
The cartridge body is heavy, so you need a robust suspension and cantilever below. The cartridge will track heavier due to the laws of physics, but more expensive designs use exotic materials in the construction so that these heavy - weights can still be lightning fast performers.
Тялото на дозата е тежко, така че се нуждаете от здраво окачване и рамо от долу. Дозата ще се движи по-тежко според законите на физиката, но при по-скъпите разработки в конструкцията се използват екзотични материали, така че тези тежкоатлети, въпреки това, имат светкавично действие.
Moving magnet cartridges tend to be lighter, so many are middle to low compliance.
Дозите с подвижни магнити са по-скоро леки и за това са със средно, или ниско съгласуване/комплайанс/.

What level of compliance do you mean when you say high?
Какво ниво на съгласуваност/комплайанс/ имаме пред вид, когато казваме високо?


Ortofon OM30 was at one time 35cu, current ones are 25cu
Преди е било 35 - например Ортофон ОМ30. съвремените са 25

Original Shure V15 30cu,
Shure Jico SAS 22cu

ADC SuperXLMmkII 40cu (mkI versions has 50cu)

If you are interested there are lots of classics from the many years when high to very high compliance ruled the roost still around and both NOS and New After Market needles available for them.
Ако се интересувате, има много класики, които още се използват и високо ценят от аудиофилите, когато високата и много високата съгласуваност /комплианс/ беше водеща, като игли както NOS/ new old stock/, така и New After Market за тях, още се продават

Almost any p-mount cartridge will be over 20cu compliance (usually between 20 and 30cu)
Почти всяка р-окачена доза ще покаже съгласуваност/комплайанс/ над 20cu (обикновено между 20 и 30cu)

Examples:
Примери:

Empire
1080LT (T4P) -40cu
1085LT (T4P) - 30cu
999/1000 depending on stylus from 35cu (ZE/X) to 25cu (/X, PE/X)
4000DI/II/III (btwn 25cu to 35cu)
LTD400 -23cu

Ortofon
OM30/40 - 25cu
OMP30/40 (T4P) - 25cu
320u (T4P) - 25cu

Digitrac 300SE - 35cu

Nagaoka
JT611BE (T4P) - 25cu
Vinyl Master Silver - 30cu
Vinyl Master Red - 25cu
Vinyl Master White - 25cu
530/540mkII - 25cu
2M Black/Bronze - 22cu

Shure
M92 (T4P)- 25cu
V15/SAS - 22cu
M7x/9x/SAS - 22cu

Technics
EPC-P22/23/24/30/33 etc.. (T4P) - 21cu

Sony
XL-MC104P (T4P) - HO moving coil- 20cu

Audio Technica
Reference Series V/VS/VL (T4P LPGear) - 20cu
AT12Sa (and relatives with ATN12S stylus ) - 27cu
AT440MLa - 18cu (?)
AT150MLx - 21cu (?)

Grado
Pestige1 (all colours) - 20cu

ADC
SuperXLMmkII - 40cu
XLM - Astrion - 40cu
XLM/Digital Series - 25cu

Soundsmith
SMMC1/2/3/4-28cu



BenzMicro MC with a compliance of 15cu is "high compliance"
With a median TF of 1.5g the AT-OC9 MLII would fit that bill.
За съвременните по-тежки рамена Бенц Микро МС с 15 CU е „висок комплайанс” за съвременните изисквания, но недостатъчен за леки рамена като SME 3009 III например.
AT-OC9 MLII би била подходяща в случая


Sonus Gold Blue MM High Compliance 50 Phono Cartridge.

This is a much sought after high end high compliance cartridge suitable for low mass arms. Perfect fit for most tangential tracking arms, and low mass arms like the:
Това е една много търсена, с висока крайна съгласуваност /комплайанс/ доза, подходяща за рамена с ниска маса. Перфектно пасва на повечето рамена с тангенциално следене и рамена с ниска маса като:
SME 3009 III,
Micro seiki TA-1
Infinity Black Widow,
Signet AK50,
Audio Tecnica AT1100
H/K Rabco ST series



A phono cartridge whose compliance is rated at 12 x l0ˉ6 or below, is considered low compliance. A cartridge whose compliance is rated between 13 x l0ˉ6 and 25 x l0ˉ6 is considered high to very high. Note: Another way of expressing compliance is um/mN. Here a rating of 5 to 10 is considered very low, 10 to 20 is moderate and above 35 is very high.
Една грамофонна доза, чията съгласуваност /комплайанс/ се определя на 12 x l0ˉ6, или по-ниско, се смята с ниска съгласуваност.
Доза, която се определя между 13 x l0ˉ6 и 25 x l0ˉ6 се смята за висока, или много висока.
Отбележете: Друг начин да се изрази комлайанса е um/mN. В този случай показатели от 5 до 10 се приемат за много ниски, от 10 до 20 – за средни и над 35 за много високи.

. * Low mass arms mate well with both moderately high and very high compliance phono cartridges
Рамена с ниска маса много добре пасват на дози с умерено висока и много висока съгласуваност/комплайанс/.
* Moderate mass tonearms are good companions for moderate to low compliance cartridges.
Рамена с умерена маса добре се съчетават с дози с умерено до ниски стойности.
* If a low compliance cartridge is used with a low mass tonearm, undesirable resonances can occur in the audible range. Mistracking may also be a problem.
Ако доза с ниска съгласуваност/комплайанс/ се използва с рамо с ниска маса, може да се получи нежелан резонанс в чуваемия диапазон. Може да се появи проблем с лошо водене(прескачане).
* When a high compliance cartridge is mated with a moderate mass tonearm, resonances in the infrasonic range may occur in addition to some unwanted high frequency damping.
Когато доза с високо ниво на съгласуваност /комплайанс/ се съчетае с рамо с умерена маса, може да се получи резонанс в ултразвуковия диапазон , както и допълнително високочестотно гасене /подтискане/.
545_tonearm-resfreq.jpg
Като заключение се оказва, че за да ви свири грамофона добре от голямо значение е не само качеството на дозата, но и правилното съгласуване на комплайанса на конкретната доза спрямо ефективната маса на конкретното рамо.
Чак тогава може да мислите за ъпгрейди като преокабеляване на рамо, смяна на конектори, интерконекти, антистатични подложки, клампи и т.н.
Audio Inovations Classic25, QUAD ESL63, QUAD44. LUXMAN/MICRO SEIKI, AUDIO NOTE TUBE CD, NAKAMICHI DRAGON, ELKASET EL7, REEL TECHNICS 1506

[AK]
има известен опит
има известен опит
Мнения: 148
Регистриран на: Вто Юли 28, 2009 12:13 am
Местоположение: София
Обратна връзка:

Re: КОМПЛАЙАНС - колко е важен за звука на грамофона

#2 Мнение от [AK] »

Имам някои несъгласия с превода. Превеждането на compliance като съгласуваност/съгласуване за мен е некоректно и употребата му в комбинация с по-ниско и по-високо ниво на съгласуване въвежда в заблуда читателя, че става дума за превъзходство на единия случай над другия. Ако все пак трябва да се придържаме към най-близкия превод, то той трябва да се разглежда в смисъла на отстъпчивост, а оттам мекота и оттам вече един по-разбираем превод: действителния технически смисъл на понятието, а именно степента на еластичност на окачването в една елементарна механична система. Конкретния случай накратко може да се обобщи така: дози с по-меко окачване имат нужда от рамена с по-ниска ефективна маса. Съответно, дози с по-твърдо окачване - от такива с по-висока. И в двата случая се явяват редица проблеми и изисквания към конструирането и на рамената, и на дозите.

Sandeman
чете и пита
чете и пита
Мнения: 114
Регистриран на: Чет Дек 23, 2010 2:44 am
Местоположение: София
Обратна връзка:

Re: КОМПЛАЙАНС - колко е важен за звука на грамофона

#3 Мнение от Sandeman »

Съгласен съм със забележката на колегата. В речника пише това:

COMPLIANCE
[kəm'plaiəns]
1. отстъпване, съгласяване, съгласие

in COMPLIANCE with съгласно/съобразно с

2. отстъпчивост, услужливост

3. угодничество, сервилност

Тъй като и на мен буквалния превод не ми харесваше, за това навсякъде използвах и английския термин, който има по-голяма публичност.
Превода не би трябвало да въвежда в заблуда, че става дума за превъзходство на единия случай над другия, защото си пише, че не е така:

"Съгласуваността /комплайанса/ не е гаранция за качество. Някои от най-скъпите дози с подвижни намотки /МС/ – имам пред вид дозите Koetsu MC като пример – се измерват като такива с най-ниска съгласуваност/комплайанс/."

Благодаря на колегата, че е намерил най-правилното определение за комплайанс: а именно степента на еластичност на окачването

И едно допълнение за ефективната маса, за която става дума в материала:
ЕФЕКТИВНА МАСА(тегло): Големината на силата, която изпитва иглата в динамични условия при какъвто и да е ъглов вектор спрямо оста.
Тя се различава от ВСС/ВЕРТИКАЛНА СИЛА НА СЛЕДЕНЕ - големината на вертикалната сила, която се прилага върху конзолата/, която е зададена статично и остава постоянно само при "спокойни" условия, когато плочата свири.
Ефективната маса се влияе от тежестта на различни допълнения по рамото в съотношение с разстоянието до опорната ос.
Тежест, разположена по-далеч от опорната точка ще увеличи повече ефективната маса, отколкото същата тежест, разположена по-близко до опорната точка. Казано с други думи, тежките джунджурии по рамото трябва да бъдат монтирани по-близо до опорното точка, в противен случай - резултатът е излишна ефективна маса.
Дозите имат различно тегло, ето защо производителите на рамена определят в стойност на ефективна маса продуктите си преди да бъде монтирана доза.
В случая с SME 3009 подобрена с фиксиран шел/носач/ на дозата, рамото е определено с ефективна маса от 6,5 грама.
Сравнете го с рамото на Thorens TP16 Mk 1, което има маса 16.5 грама
Audio Inovations Classic25, QUAD ESL63, QUAD44. LUXMAN/MICRO SEIKI, AUDIO NOTE TUBE CD, NAKAMICHI DRAGON, ELKASET EL7, REEL TECHNICS 1506

Lotana
чете
Мнения: 8
Регистриран на: Вто Юни 30, 2009 6:32 pm
Местоположение: гр.София
Обратна връзка:

Re: КОМПЛАЙАНС - колко е важен за звука на грамофона

#4 Мнение от Lotana »

Sandeman написа:В случая с SME 3009 подобрена с фиксиран шел/носач/ на дозата, рамото е определено с ефективна маса от 6,5 грама.
С първата част от обяснението (превода) за ефективна маса на рамото мога да се съглася в известен смисъл, но с втората, че SME 3009 има ефективна маса от 6,5 грама - не.
Това е вярно само за SME 3009 Seria II Impruved!
Ефективната маса при SME 3009 варира от 6,5 грама при Impruved до 12,7 грама при SME 3009 R.
За справка:http://www.analogue-classics.com/html/s ... _3012.html

Sandeman
чете и пита
чете и пита
Мнения: 114
Регистриран на: Чет Дек 23, 2010 2:44 am
Местоположение: София
Обратна връзка:

Re: КОМПЛАЙАНС - колко е важен за звука на грамофона

#5 Мнение от Sandeman »

Lotana написа: SME 3009 има ефективна маса от 6,5 грама - не.
Това е вярно само за SME 3009 Seria II Impruved!
В текста става дума точно за SME 3009 ser. II Impruved, а какво да кажем за SME 3009 ser. III - 5грама :D
http://www.theanalogdept.com/images/spp ... inf242.jpg
Audio Inovations Classic25, QUAD ESL63, QUAD44. LUXMAN/MICRO SEIKI, AUDIO NOTE TUBE CD, NAKAMICHI DRAGON, ELKASET EL7, REEL TECHNICS 1506

Lotana
чете
Мнения: 8
Регистриран на: Вто Юни 30, 2009 6:32 pm
Местоположение: гр.София
Обратна връзка:

Re: КОМПЛАЙАНС - колко е важен за звука на грамофона

#6 Мнение от Lotana »

Sandeman, включих се с коментар за да не остане впечатлението, че SME 3009 серия са само с 6,5 гр. ефективна маса. :D
Иначе си прав - SME 3009 ser. III е с титаниева тръба и е конструирано специално за дози с висока еластичност.
Личното ми мнение е, че от серията SME - най-ценени са тежките модификации с по-висока ефективна маса.
Повечето аудиофили ги предпочитат, за да могат да ползват тежки дози от сорта на Ortofon SPU, или EMT 15.
Но това е тема за отделно разглеждане.

Аватар
Ivo_Hristev
BG Audio Team™
BG Audio Team™
Мнения: 1209
Регистриран на: Вто Авг 03, 2004 12:00 am
Местоположение: Sofia
Обратна връзка:

Re: КОМПЛАЙАНС - колко е важен за звука на грамофона

#7 Мнение от Ivo_Hristev »

Включвам се само за превода. Английския термин compliance се превежда като гъвкавост. Във физиката се дефинира като единица върху константата на пружината К. Същото понятие се използва и при високоговорителите.

Публикувай отговор

Обратно към “Винил”

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 16 госта