Публикувано на: Пон Мар 24, 2008 5:05 pm
Понеже виждам че има неясноти, ще се опитам да обясня малко по-простичко ситуацията със стаите и отраженията.
Да приемем че слушате коцерт на открито. На средата на една поляна има разположен духов оркестър. Звукът който достига до вашите уши е изцяло само директната вълна. Абстрахираме се от отразената от земята вълна. Звукът който се чува обикновено е описван като плосък или сух. Няма го чувството за обемност.
Сега да предположим, че слушаме същият духов оркестър, този път в затворено помещение. Звукът веднага бива характеризиран като обемен или пространствен. Това се дължи на отраженията от околните повърхности. Тези отражения пристигат до човешкото ухо с известно закъснение и те създават усещането за пространственост.
Отразявайки се от дадена повърхност част от енергията на звуковата вълна се губи. Каква част се отразява и каква се губи зависи от свойствата на материала на съответната повърхност. Когато повърхностите са силно поглъщащи почти цялата енергия се връща в обратно. В точката на слушателя се сумират директната и отразените вълни, които са със случайна фаза една спрямо друга. резултатът е показан от Краси Йончев в няколко други теми, а именно огромни нелинейности в АЧХ ( или още известен като ефект на комб филтър ). Това за което се говори е третирането на зоните от които се получават първите ( или ранни ) отражения, тъй като те са загубили най-малко от енергията си и се сумират с най-голяма тежест при формирането на крайното АЧХ.
Това което се опитвам да обясня е че напълното елиминиране на отраженията в едно помещение ( а именно създаване на безехово такова ) не е целта на занятието. Целта е получаване на помещение за слушане с подходящи акустични параметри и освободено от паразитни ефекти като ехо, модални резонанси, комб филтриране и др.
Да приемем че слушате коцерт на открито. На средата на една поляна има разположен духов оркестър. Звукът който достига до вашите уши е изцяло само директната вълна. Абстрахираме се от отразената от земята вълна. Звукът който се чува обикновено е описван като плосък или сух. Няма го чувството за обемност.
Сега да предположим, че слушаме същият духов оркестър, този път в затворено помещение. Звукът веднага бива характеризиран като обемен или пространствен. Това се дължи на отраженията от околните повърхности. Тези отражения пристигат до човешкото ухо с известно закъснение и те създават усещането за пространственост.
Отразявайки се от дадена повърхност част от енергията на звуковата вълна се губи. Каква част се отразява и каква се губи зависи от свойствата на материала на съответната повърхност. Когато повърхностите са силно поглъщащи почти цялата енергия се връща в обратно. В точката на слушателя се сумират директната и отразените вълни, които са със случайна фаза една спрямо друга. резултатът е показан от Краси Йончев в няколко други теми, а именно огромни нелинейности в АЧХ ( или още известен като ефект на комб филтър ). Това за което се говори е третирането на зоните от които се получават първите ( или ранни ) отражения, тъй като те са загубили най-малко от енергията си и се сумират с най-голяма тежест при формирането на крайното АЧХ.
Това което се опитвам да обясня е че напълното елиминиране на отраженията в едно помещение ( а именно създаване на безехово такова ) не е целта на занятието. Целта е получаване на помещение за слушане с подходящи акустични параметри и освободено от паразитни ефекти като ехо, модални резонанси, комб филтриране и др.