Страница 2 от 2

Публикувано на: Пон Мар 24, 2008 5:05 pm
от Ivo_Hristev
Понеже виждам че има неясноти, ще се опитам да обясня малко по-простичко ситуацията със стаите и отраженията.
Да приемем че слушате коцерт на открито. На средата на една поляна има разположен духов оркестър. Звукът който достига до вашите уши е изцяло само директната вълна. Абстрахираме се от отразената от земята вълна. Звукът който се чува обикновено е описван като плосък или сух. Няма го чувството за обемност.
Сега да предположим, че слушаме същият духов оркестър, този път в затворено помещение. Звукът веднага бива характеризиран като обемен или пространствен. Това се дължи на отраженията от околните повърхности. Тези отражения пристигат до човешкото ухо с известно закъснение и те създават усещането за пространственост.
Отразявайки се от дадена повърхност част от енергията на звуковата вълна се губи. Каква част се отразява и каква се губи зависи от свойствата на материала на съответната повърхност. Когато повърхностите са силно поглъщащи почти цялата енергия се връща в обратно. В точката на слушателя се сумират директната и отразените вълни, които са със случайна фаза една спрямо друга. резултатът е показан от Краси Йончев в няколко други теми, а именно огромни нелинейности в АЧХ ( или още известен като ефект на комб филтър ). Това за което се говори е третирането на зоните от които се получават първите ( или ранни ) отражения, тъй като те са загубили най-малко от енергията си и се сумират с най-голяма тежест при формирането на крайното АЧХ.
Това което се опитвам да обясня е че напълното елиминиране на отраженията в едно помещение ( а именно създаване на безехово такова ) не е целта на занятието. Целта е получаване на помещение за слушане с подходящи акустични параметри и освободено от паразитни ефекти като ехо, модални резонанси, комб филтриране и др.

Публикувано на: Сря Авг 27, 2008 9:15 am
от Veselin Krachunov
@ stefanyovev

Точно това се опитвам да обясня от началото на темата: комбинацията от аудио-система + помещение трябва да възпроизвежда акустичната среда, в която е направен записа, а не "да създава" реверберации, комб-филтрации и въобще да се намесва по някакъв начин към вече записаните детайли. Как иначе ще се надяваме да получим аудио-усещането, че се намираме на огромен стадион или сред планински хълмове, ако това, което чуваме са винаги отраженията от стаята ни?
Как ще се надяваме да получим усещането за пространствена локализация на даден инструмент/звук, ако освен двата аудио-лъча (по един от всяко озвучително тяло) имаме по още 10-тина техни отражения от стените, пода и тавана, всяко с различно времезакъснение, сила и насоченост?

@Ivo_Hristev
Създаването на перфектна безехова камера не е необходимо. Достатъчно е "свалянето" на амплитудата на първите (ранни) отражения с 30-40 или малко повече dB, при което те вече нито се чуват, нито влияят съществено при формирането на звуковата картина. Защо не се чуват, макар че реално присъстват в някаква степен, е въпрос на отделна тема, свързана с психо-акустиката, според която един силен сигнал "маскира" по-слабия както в честотен, така и в темпорален (времеви) аспект...
При формирането на звуковата картина обаче изискванията са по-тежки - колкото и да не чуваме (поради свеждането им до достатъчно ниско ниво) отраженията, те все пак интерферират с основния сигнал, "повреждайки" информацията за пространствена локализация, която той носи. Субективно това се усеща като "разфокусиране" на звуковата картина и "размиване" на точното място на инструментите и звуковите източници от възпроизвеждания сигнал. Тук тънкият момент е пак да сведем този неприятен ефект до поносимо ниво.

Мисля, че с въпросното помещение тези задачи са изпълнени в много голяма степен, без излишно оскъпяване, без влагане на някакви "извънземни" и ултра-скъпи технологии, и по начин, по който всеки може да си го позволи, стига да иска...

А за хора, които разполагат или смятат да се оборудват с адуио-техника за 4000-5000 лв., такава обработка на помещението ми се струва абсолютно задължителна - в противен случай, просто всеки "спестен" от това лев ще им се върне "тъпкано", карайки системите им да звучат като такива за 40-50 лв...

Публикувано на: Сря Авг 27, 2008 10:17 am
от Sasho Tashov
Благодарение на Весо в понеделник се запознах с Дани и неговата стая. Когато влязах вътре имах чувството че съм в някакво акустично стерилно помещение и определено ня бях кой знае колко позитивно настроен към звука, който ще може да се чуе там. Това чувство се изпари за части от секундата в момента, в който Дани пусна Роджър Уотърс. При все че слушахме едни двулентови басрефлекси 18 литра (най-добрия басрефлекс който съм слушал) се разкри умопомрачителна сцена. Невъзможно е да локализираш ОТ ако не ги виждаш. Поради факта че това е нещо, коренно различно от звука, който сме свикнали да слушаме ще спра да описвам и коментирам чутото. Сами знаете че най-добрия тестер са собствените ни уши и смятам че всеки от нас трябва да ги подложи на това усещане.
В моя случай използването на бас трапове е задължително и със сигурност третирането на тази стая няма да може да ми помогне достатъчно, но определено се замислям че истината за пореден път е някъде по средата и с бастрапове, каквито прави Краси Йончев и допълнението от Дани може наистина да се пренесеме в света на музкалните приказки :wink: . Дай боже всекиму.

Публикувано на: Сря Авг 27, 2008 11:14 am
от Daniel Petrov
Е, не ми казвай, че басрефлексите свирят по добре от твоите колони...
вземайки предвид дори помещението...
Аз също съм ходил там, но не бях впечатлен, да, звукоизолирано е, но двулентовата система изяжда голяма част от динамиката...
Добре, че Уотърс е записал албума си качествено :)

Публикувано на: Сря Авг 27, 2008 11:22 am
от Sasho Tashov
Е, определено не свирят толкова добре, но останах много приятно изненадан. Детайла, динамиката и фундамента на двата кубика в нас са на доста по-добро ниво, проблема е че не мога да отнеса систамата си там за да я чуя. Плаша се ако си докарам стаята до такова състояние как ще се осмелявам да пускам музика :wink:

Публикувано на: Сря Авг 27, 2008 11:34 am
от Daniel Petrov
Ами със същото чувство като на тоя, дето натиска копчето за взривяване на атомната бомба на полигона :)

Re: Звукоизолирана стая за слушане на музика

Публикувано на: Нед Фев 18, 2018 10:54 am
от Veselin Krachunov
...след 10 години:

Всъщност горният спор между Даниел и Сашо е напълно безсмислен. Защо? Сашо, не бас-рефлексът, който сме слушали у Дани, е най-добрият, който ни е попадал пред ушите (макар да има много голяма вероятност и точно така да е), ами АКУСТИЧНАТА СРЕДА, в който е слушан този бас-рефлекс, определено е била най-добрата, която си чувал до момента! :)

Към днешна дата вече и ти имаш подобно помещение, и е редно да споделиш впечатления (тук или най-добре в отделна тема).
Нли трябва да споделяме опит и знания с по-младите аудиофили? :)