Колко важна е акустиката всъщност?

Съобщение
Автор
Krasi Yonchev

Колко важна е акустиката всъщност?

#1 Мнение от Krasi Yonchev »

...и питам се аз, колко ли от вас наистина осъзнават важността на акустичното пространство? Колко ли от вас могат / не могат да се примирят с факта, че:

- АЧX, в почти целия си слушаем диапаозн, е с толеранс +/-30dB, което не е прецедент а нещо "нормално" и се дължи на модалните резонанси и лошите акустични интерференци.

- Този толеранс се дефинира както амплитудудно, така и честотно спрямо слушателското място и местоположението на ОТ в акустичното пространство, и независимо от това винаги ще чуваме едни честоти за сметка на други.

- Тези акустични аномалии имат минимална връзка с типа озвучително тяло и никаква спрямо останалата част на аудио системата ви. Дори и със супер ултра мега хипер гига яка система сте изправен пред законите на акустичното пространство.

Ето и един много добра отправна точка за това колко лошо може да бъде положението в едно посредствено акустично пространство (стая от панелен жилищен блок) и как може / трябва да бъде в същност.

Изображение

Изображение

Какво мислите по въпроса и как оценявате важността на акустичното пространство? Моля, обосновете се.
Последно промяна от Krasi Yonchev на Нед Авг 24, 2008 11:55 am, променено общо 1 път.

Аватар
Rumen Suvandjiev
BG Audio Team™
BG Audio Team™
Мнения: 2924
Регистриран на: Нед Авг 01, 2004 12:00 am
Местоположение: София
Обратна връзка:

#2 Мнение от Rumen Suvandjiev »

Картинката е достатъчно красоречива.
Всички аудиофили, с които съм разговарял, оценяват значението на акустичното третиране, но малък процент от тях са направили нещо в тази насока.
Парадоксално, но факт.

Аватар
DLS
трупа сериозен опит
трупа сериозен опит
Мнения: 477
Регистриран на: Пон Яну 09, 2006 1:00 am
Местоположение: Пловдив
Обратна връзка:

#3 Мнение от DLS »

Аз лично незнам какво да мисля.....конкретно по примера (графиките) , накои запалени по аудиото познати се опитват да настройват акустичните си системи полагайки невероятни усилия да постигнат желаните от тях Ф3, Фб и групови, в такъв случай аз винаги се сещам за грозната, но напълно реалистична картинка по-горе. Всички усилия, които полагаме по настройката на ОТ внасят микроскопична промяна в цялостното звучене на фона на това, което може да се постигне ако по-голямата част от работата се прехвърли върху акустичната среда.
Без да налагам мнението си, аз лично предпочитам звученето на скромни бюджетни колонки в обработено помещение пред това на двойка много наточени ОТ в нормално ''непипано'' помещение.
Щрихата в звученето, която може да се получи при преработване на помещението просто не мога да се изстиска от ОТ-а без значение колко класни са те.

vankata_r
има опит
има опит
Мнения: 200
Регистриран на: Съб Фев 26, 2005 1:00 am
Местоположение: Пловдив
Обратна връзка:

#4 Мнение от vankata_r »

Като един току що прохождащ в аудиото и живота човек(независимо колко опит имаш - учиш се докато си жив) бих казал - значението на акустиката е огромно и го осъзнавам. Хората не биха давали огромни средства з апострояванео на зали и аудитории с определна акустика ако не си заслужаваше нали?
Моята гледна точка - нямам самостоятелно жилище, живея в сравнително консервативно семйство по отношение на музиката(на 2та CD плъра не гледат добре та...), нямам високодоходоносна работа все още та... Трудно ми е да обърна голямо внимание на тази част от озвучаването. За това ще се разпростра върху чергата на която мога да легна - жив и здрав желая да се науча, срещам отзивчиви хора тук, така че смятам да подобря системата доколкото мога, а когато стигна ниво на възможност да променя и помещението в такова за СЛУШАНЕ на музика - е тогава мисля, че също мога да разчитам на вас за подкрепа за да се науча.
Поздрави!

Sasho Tashov
BG Audio Team™
BG Audio Team™
Мнения: 252
Регистриран на: Чет Авг 12, 2004 12:00 am
Местоположение: Кюстендил
Обратна връзка:

#5 Мнение от Sasho Tashov »

Сещам се за една реклама на ОТ отпреди 15 години. Наредени 2,5 метра разни усилватели,плеъри, декове и най-отгоре 2 колони с наспис над тях "и все пак последни думата имаме ние". Е да ама не. Какво от това, че се сдобих с ОТ, имащи доста "тежка дума" в аудиото, когато стаята много прилично деформираше всичко. Никой не отрича твърдението, че системата звучи така, както звучи най-нискокачествения елемент в нея. Опасявам се че наповечето от хората нас именно помещението се явява този елемент. Както се сещате, моето освен че не прави изключение, е по-зле от посоченото от Краси по-горе. Много пъти съм изтъквал какво се получи след минимално третиране. Целия този "пропадащ някъде" бас, цялото това налягане липсваха. Ненапразно винаги съм акцентирал на баса защото е най-фрапиращото нещо, което се промени в следствие на 200-те кила вата вкарани в нас :wink:
Що се отнася до огромните "гребени" в честотната характеристика на стаята се опасявам,че ги има навсякъде и точно затова сме свикнали с тях и някак си не ни прави впечетление това. Може би точно затова на моменти оставаш неразбран скъпи ми приятелю Краси.Аз също нямах идея какво може да направи едно третиране на помещение, но безсилието ми след като направих системата си ме поведе по правилния път и не съжалявам за нито една стотинка, дадена за акустично третиране. Опасявам се че все повече добивам сили да дам още :D . Добре че има такива като Краси, които да творят и такива като Иво, дето да трупат панели за да има място къде да си сверяваме ушите...

Аватар
AlexKame
трупа сериозен опит
трупа сериозен опит
Мнения: 238
Регистриран на: Нед Окт 30, 2005 12:00 am
Местоположение: Варна
Обратна връзка:

#6 Мнение от AlexKame »

Всеки пробвал да подобри дори и по най-семпъл начин акустиката в помещението в което слуша музика, включая и аз, може да отчете ушевадното подобрение - не само в изравняване на АЧХ, но и зашеметяващото подобрение на "сцената". Когато акустичното третиране се извърши професионално (от специалист, или с негови напътствия) тогава скокът към по-добро е лъвски!
Последно промяна от AlexKame на Нед Фев 24, 2008 3:03 pm, променено общо 1 път.
Изображение

Аватар
Ivo_Hristev
BG Audio Team™
BG Audio Team™
Мнения: 1209
Регистриран на: Вто Авг 03, 2004 12:00 am
Местоположение: Sofia
Обратна връзка:

#7 Мнение от Ivo_Hristev »

Първо искам да напомня че абсолютно всяко помещение притежава собствени резонанси, та били те и извън чуваемия обхват. Първата картинка не е нещо необичайно - напротив 99% от помещенията които обитаваме и слушаме музика в тях изгледат по подобен начин. Всяка стъпка направена в посока постигането на втората графика драстично подобрява звученето на цялата система. Абсолютно съм съгласен че поставянето на система от висок клас в нетретирана стая е неоправдано. Ефектите "комб филтър" и различното време за реверберация при различни честоти са толкова чуваеми, че обикновено хората извършили третиране на помещенията си са изумени от ефекта в първият момент. Подобряването на звученето трябва да се извършва и в двете направления едновременно.

Аватар
Angel Dimitrov
BG Audio Team™
BG Audio Team™
Мнения: 283
Регистриран на: Чет Фев 10, 2005 1:00 am
Местоположение: Бургас
Обратна връзка:

#8 Мнение от Angel Dimitrov »

Моето виждане за акустиката, за акустичната обработка, е че винаги се проявява като необходимост след като се стигнат определени нива в построяването на една аудио система. Никой не започва да обработва акустично , без да е чул сцена, отражения и резонаси ... в стаята в която слуша. Универсални решения няма и както съм писал в един друг форум "Акустика за дъмис не съм срещал". Много хора пренебрегват пренебрегват акустичното третиране но всъщност не разбират какво губят от това което вече имат в аудиосистемата си.
Ако разглеждаме своето "аудиоизрастване" на етапи , това е задължителен етап от целия път. Дебели книги и математика. ;-)

Аватар
Angel Gekov
BG Audio Team™
BG Audio Team™
Мнения: 366
Регистриран на: Вто Апр 10, 2007 12:00 am
Местоположение: София
Обратна връзка:

#9 Мнение от Angel Gekov »

Може би това е най-голямата ни грешка - слушаме новите или подобрени компоненти на системите, а не отчитаме, че те звучат така единствено и само в помещението, в което са. От тук произтичат много неверни и подвеждащи заключения. Вероятно правилният път е през замерване и евентуално оптимизиране на характеристиките на съответната стая и публикуване на данните заедно с мнения за качествата на съответния аудио-компонент. Тогава ще може да се каже "Това свири така в помещение с такива характеристики" и всеки, в зависимост от характеристиките на собственото си помещение, ще може да си направи поне предварителни изводи.

Riptor

#10 Мнение от Riptor »

Angel Gekov написа:Може би това е най-голямата ни грешка - слушаме новите или подобрени компоненти на системите, а не отчитаме, че те звучат така единствено и само в помещението, в което са. От тук произтичат много неверни и подвеждащи заключения. Вероятно правилният път е през замерване и евентуално оптимизиране на характеристиките на съответната стая и публикуване на данните заедно с мнения за качествата на съответния аудио-компонент. Тогава ще може да се каже "Това свири така в помещение с такива характеристики" и всеки, в зависимост от характеристиките на собственото си помещение, ще може да си направи поне предварителни изводи.


Според мен тънката работа е замерването. Трябва техника, слух и know how. А това струва пари.
90% от пишещите тук се опитват със подръчни средства да постигнат осезаемо подобрение в звученето. Затова, мисля, че ще е удачно да се споменат примерно 3-4 начина за подобряване на средата за слушане. Така хем ще се насърчи DIY, хем като след това опишат резултатите, много хора ще се запалят.

Например: облицовка на стени и таван с едикакъв си материал с едикаква си дебелина дава едикакви си резултати => подходящ за системи с ценови диапазон: *** -***

Така и хора с бюджетни колони, ще могат да направят нещо по въпроса, пък после като/ако усетят наградата за усилията си - ще продължат и по-нагоре.

А хората с повече финанси могат да се обадят на съответните хора и да получат измерване от професионалисти и третиране според това измерване. :roll:

Krasi Yonchev

#11 Мнение от Krasi Yonchev »

Rumen Suvandjiev написа:Картинката е достатъчно красоречива.
Всички аудиофили, с които съм разговарял, оценяват значението на акустичното третиране, но малък процент от тях са направили нещо в тази насока. Парадоксално, но факт.


Парадоксано, но факт - да. Парадокса е дори шокиращ, когато имаме на лице едни от най-добрите ОТ в света и дълги години стаж като рецензант на висококачествени аудио системи и компоненти. На кратко, ето какъв е комнтарът на Джеф Фритц от Ултрааудио след като е оставил акустичното си пространство в ръцене на човек като Тери Монтлик:


Работата по Music Vault бе завършена и а аз си седях в креслото пред моята референтна система, и най-накрая слушах музика. Наслаждавах се на невероятното задоволство породено от факта, че мога да слушам музика в къщи с доза акуратност и реализъм няколко пъти над всичко, което бях чувал до сега не само в собственото ми пространство а и където и да е било другаде: Казано накратко, Music Vault е най-зашеметяващият звуков ъпгрейд, който съм правил някога - много по-голям от всеки единичен компонент ъпгрейд правен от мен през годините, към което причислявам и значителния ъпгрейд от бившите ми озвучители тела Wilson Audio X-1 Grand SLAM Series 3 към сегашнит ми Wilson Audio Specialties Alexandria X-2. Още с отварящата тема на първия просвирен диск знаех, че се намирам в напълно непозната територия - звук, който изкристализирваше с изумителен фокус и неограничена, и съвършенна динамика. В същото време имаше някаква лекота във възпроизвеждането, която напълно отпусна съзнанието и душата ми. Изсмях се със силно задоволство.

За заклетия аудиоофил обаче, моменти като този повдигат повече въпроси от колкото отговори.

Слушането в Music Vault през онази първа нощ ме накара да преосмисля това да бъда аудиофил (дори и рецензант на аудио компоненти), поне в класическия му смисъл. За момент осъзнах какво истинско и огромно усъвършенстване е това съпоставено с тези в миналото, които смятах за значителни. Трябва да призня, че в сравнение с акутичното третиране като това, което осъществих, повечето компоненнти ъпгрейди възпроизвеждат минимални резултати. Акустичния звук е това, което чуваме и изглежда напълно очевидно, но защо тогава аудиофилите са се отнсяли толкова пренебрежително към нея през годините? Акустичното пространство, в което свири аудио системата, е най-критично определяща за качествено възпроизвеждане, не индивидуалните компоненти и кабели, и тяхните "звукови нюанси."."



Изображение

Изображение

Аватар
DLS
трупа сериозен опит
трупа сериозен опит
Мнения: 477
Регистриран на: Пон Яну 09, 2006 1:00 am
Местоположение: Пловдив
Обратна връзка:

#12 Мнение от DLS »

Последното изречение от цитата много вярно обобщава всичко и следва всеки запален аудиолюбител (да не казвам по-тежкото определение - ''аудиофил'' :) ) да преосмисли приоритетите си вървейки по пътя към ''големия'' звук. Интересно би ми било колко от учасниците в този форум примерно имат помещение съответсващо най-малкото на класата на аудио компонентите, които притежават....

Yoan Petrov
BG Audio Team™
BG Audio Team™
Мнения: 201
Регистриран на: Пет Авг 20, 2004 12:00 am
Местоположение: Монтана ( студент в София )
Обратна връзка:

#13 Мнение от Yoan Petrov »

Важността на акустиката за адекватното възпроизвеждане / възприемане на звука стана все по широко дискутиран проблем и затова реших да споделя личнити ми впечатления. Имах възможността да слушам една и съща система преди, по време на, и след акустична обработка на стаята. Първоначално очаквах подобрение предимно в нискочестотния спектър, но не след дълго бях изненадан от факта, че подобрението е в целия честотен обхват. Бастраповете не само стягат нискочестотния, но и субективно променят целия спектър. Безсъмнено акустичното третиране трябва да бъде приоритет при изграждането на една система. Защо иначе да се стремим към линейност при проектирането на останалите компоненти ?
To achieve the possible we have to attempt the impossible!
Галерия

Аватар
Angel Gekov
BG Audio Team™
BG Audio Team™
Мнения: 366
Регистриран на: Вто Апр 10, 2007 12:00 am
Местоположение: София
Обратна връзка:

#14 Мнение от Angel Gekov »

Yoan Petrov написа:....Безсъмнено акустичното третиране трябва да бъде приоритет при изграждането на една система. Защо иначе да се стремим към линейност при проектирането на останалите компоненти ?


Особено след като чух как звучи обработено помещение съм убеден, че си прав. Проблемът е в онази отвратителна думичка - КОМПРОМИС. Как да направиш обработка на помещение, което (за жалост) не е предназначено само за слушане на музика, като в същото време запазиш основната му функционалност, а хората, които ти идват на гости да не гледат домакинята с поглед, в който се чете "Разбирам те, всеки луд с номера си, но все пак, как го позволи?" :D

Аватар
Veselin Krachunov
BG Audio Team™
BG Audio Team™
Мнения: 361
Регистриран на: Чет Мар 15, 2007 1:00 am
Местоположение: София
Обратна връзка:

#15 Мнение от Veselin Krachunov »

Като продължение на мисълта на Ангел - може би е време да въведем нов термин/специалност/занаят, нещо от сорта на "дизайнерско акустично третиране", или "естетическо", "камуфлажно", "многофункционално" (с двойно предназначение :) акустично третиране...
Така ще слезем по-близо до реалността, гостите няма да гледат странно домакините, а и все по-широк кръг любители ще се замислят в правилната посока.

Публикувай отговор

Обратно към “Акустика”

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта