Предусилвател за бас
Предусилвател за бас
Здравейте.
Преди време един приятел ме накара да му направя лампов предусилвател за бас, със активни тонкоректори. Ламповата част на схемата заимствах от един добре звучащ руски предусилвател, а полупроводниковата част изчислих сам, доколкото ми позволяват познанията. Точно за полупроводниковата част искам да ви питам - как мислите, дали всичко в нея е наред. Аз нямам голям опит в конструирането на техника, и карам малко "по учебник", то ест, напълно възможно е да пропускам някои неща. Неща, които ме притесняват особено много, е дали добре съм предвидил напреженията на анода на 3, и катода на 1, да кажем при +-4V на входа, и дали след това съм изчислил добре делителите на напрежение, от които взимам сигнал за операционните усилватели. Друго нещо, за което искам да ви помоля, е да дадете идеи как да направя сравнително чисто 300 волта захранване за 3-те триода, така, че да не излезе твърде скъпо и сложно (очаква се предусилвателя да тежи под 1 кг), а същевременно да върши работа.
Ето и схемата:
http://www.putfile.com/pic.php?img=3468589
накратко идеята - триодите 1 и 2 образуват мю кастада с голям коефициент на усилване. От катода на 1 се взима сигнал(все още неизкривен), който се подава на инвертиращия усилвател(4), така, че фазата на сигнала да съвпадне(е, почти ) с фазата след триода 3. Чрез "Bottom" и "Body" коректорите може да се смеси изкривеният сигнал от триода 3(в който няма чак толкова много ниски честоти под 100 Хц), със неизкривения нискочестотен сигнал от мю каскадата.
Стъпалото 5 служи за буфер, а стъпалото 6 - за да сумира двата сигнала.
След това следва тонкоректора.
Тук може би ще се виждат по-добре стойностите на компонентите:
http://www.putfile.com/pic.php?img=3469223
Преди време един приятел ме накара да му направя лампов предусилвател за бас, със активни тонкоректори. Ламповата част на схемата заимствах от един добре звучащ руски предусилвател, а полупроводниковата част изчислих сам, доколкото ми позволяват познанията. Точно за полупроводниковата част искам да ви питам - как мислите, дали всичко в нея е наред. Аз нямам голям опит в конструирането на техника, и карам малко "по учебник", то ест, напълно възможно е да пропускам някои неща. Неща, които ме притесняват особено много, е дали добре съм предвидил напреженията на анода на 3, и катода на 1, да кажем при +-4V на входа, и дали след това съм изчислил добре делителите на напрежение, от които взимам сигнал за операционните усилватели. Друго нещо, за което искам да ви помоля, е да дадете идеи как да направя сравнително чисто 300 волта захранване за 3-те триода, така, че да не излезе твърде скъпо и сложно (очаква се предусилвателя да тежи под 1 кг), а същевременно да върши работа.
Ето и схемата:
http://www.putfile.com/pic.php?img=3468589
накратко идеята - триодите 1 и 2 образуват мю кастада с голям коефициент на усилване. От катода на 1 се взима сигнал(все още неизкривен), който се подава на инвертиращия усилвател(4), така, че фазата на сигнала да съвпадне(е, почти ) с фазата след триода 3. Чрез "Bottom" и "Body" коректорите може да се смеси изкривеният сигнал от триода 3(в който няма чак толкова много ниски честоти под 100 Хц), със неизкривения нискочестотен сигнал от мю каскадата.
Стъпалото 5 служи за буфер, а стъпалото 6 - за да сумира двата сигнала.
След това следва тонкоректора.
Тук може би ще се виждат по-добре стойностите на компонентите:
http://www.putfile.com/pic.php?img=3469223
Защо според теб обезмисля лампите?
Устройството не е хай-енд предусилвател, който ще бъде включван в хай-енд ампове, и ще бъде слушан през хай-енд колони.
Това е музикантски бас предусилвател, който гони типичен "класически"за бас китарите "претоварен" звук от ецц83 лампи.
Тоест, главната цел на лампите в случач е именно да правят специфични изкривявания, които се харесват на ухото на музикантите.
Устройството ще се включва в крайно стъпало, и бас кабинет(които също не блестят с никаква линейност или точност на възпроизвеждане).
Интересува ме единствено дали имам грешки в полупроводниковата част.
Устройството не е хай-енд предусилвател, който ще бъде включван в хай-енд ампове, и ще бъде слушан през хай-енд колони.
Това е музикантски бас предусилвател, който гони типичен "класически"за бас китарите "претоварен" звук от ецц83 лампи.
Тоест, главната цел на лампите в случач е именно да правят специфични изкривявания, които се харесват на ухото на музикантите.
Устройството ще се включва в крайно стъпало, и бас кабинет(които също не блестят с никаква линейност или точност на възпроизвеждане).
Интересува ме единствено дали имам грешки в полупроводниковата част.
-
- BG Audio Team™
- Мнения: 1914
- Регистриран на: Сря Авг 04, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Ta все пак ако ви се занимава, бих се радвал да ми кажете дали имам грешки в схемата:).
А относно музиката ни - тя е на това ниво поради ред причини, като доходите ни, разбиранията ни за нещата, прекалено силно изразения ни индивидуализъм(а една птичка, както знаем, пролет не прави), мързел, връзкарство, безидейност, и още много причини, които не е редно да се обсъждат във този форум.
За свирене на живо няма дори подходящи помещения у нас - какво остава за техниката?!?
Голяма част от западната музика също не е записвана с най-качествената и безценна техника, но въпреки това, е станала популярна и обичана, и личи че е работено в екип от професионалисти.
А относно музиката ни - тя е на това ниво поради ред причини, като доходите ни, разбиранията ни за нещата, прекалено силно изразения ни индивидуализъм(а една птичка, както знаем, пролет не прави), мързел, връзкарство, безидейност, и още много причини, които не е редно да се обсъждат във този форум.
За свирене на живо няма дори подходящи помещения у нас - какво остава за техниката?!?
Голяма част от западната музика също не е записвана с най-качествената и безценна техника, но въпреки това, е станала популярна и обичана, и личи че е работено в екип от професионалисти.
Приеми го просто като идея: ОУ във филтрите го играят като имитатор на индуктивност. Можеш вместо тях на сложиш истински бобини. Естествено, ще е много по-трудоемко и скъпо за изработка, но ако бобините са върху добър материал, ще звучи по-добре. И да ги екранираш!!! Останалите стъпала също може да са лампови, като се поопростят веригите.
А ако поставяш лампи само заради "warming effect", то с ПОЧТИ същия успех можеш да сложиш един двугейтов MOSFET. Кривата на неговата характеристика е много близка до 3/2 ( като на ламбов триод ).
Съвсем като крайно решение - постави по един резистор 1.8kOhm от изхода на OA към +Vcc ( предполагам, +15V ), за да го държи в "pure class A". Така ще криви по-малко.
А ако поставяш лампи само заради "warming effect", то с ПОЧТИ същия успех можеш да сложиш един двугейтов MOSFET. Кривата на неговата характеристика е много близка до 3/2 ( като на ламбов триод ).
Съвсем като крайно решение - постави по един резистор 1.8kOhm от изхода на OA към +Vcc ( предполагам, +15V ), за да го държи в "pure class A". Така ще криви по-малко.
-
- BG Audio Team™
- Мнения: 1914
- Регистриран на: Сря Авг 04, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
...голяма част викаш , ами я дай 200 примера.. аз ще ти дам 2000 за обратното...и какво ще се обсъжда в форума не определяш тиEvtoDJ написа:Голяма част от западната музика също не е записвана с най-качествената и безценна техника, но въпреки това, е станала популярна и обичана, и личи че е работено в екип от професионалисти.
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 гост