разпонка

Съобщение
Автор
Аватар
G-man
чете и пита
чете и пита
Мнения: 47
Регистриран на: Сря Юни 03, 2009 2:47 pm
Местоположение: София / Ловеч
Обратна връзка:

разпонка

#1 Мнение от G-man »

По повод развилия се спор в съседна тема, реших да си задам своя въпрос.

Как изобщо може да се говори за турбулентно завихряне на въздуха, около тази разпорка?
При все че, ако мембраната на говорителя има площ 100см^2(примерно) и в процес на работа прави ход, в едната посока, от порядъка на 1-2мм(от там обемът въздух, който ще се измести е - 0.1-0.2л) и имайки впредвид, че устата има площ 2000см^2, обемът на изместения въздух - 0.1-0.2л, то "слоят" въздух ще има дебелина - 0.05-0.1мм, т.е. пренебрежимо малко изместване в устата(това за напълно идеализиран модел и за кратко движение на мембраната само в едната посока, а да не говорим че скоростта с която ще премине този слой, колкото и да е относителна, също няма да е много голяма). За какъв въздушен поток изобщо говорим? Как това "завихряне" ще повлиае на звуковата вълна? Мисля, че далеч по опасно ще е да се получи завихряне при гърлото?
Благодарен ще съм, ако някой ме "светне" къде бъркам :)
Последно промяна от G-man на Вто Юни 08, 2010 2:36 pm, променено общо 1 път.

Аватар
Angel Dimitrov
BG Audio Team™
BG Audio Team™
Мнения: 283
Регистриран на: Чет Фев 10, 2005 1:00 am
Местоположение: Бургас
Обратна връзка:

Re: разпорка

#2 Мнение от Angel Dimitrov »

G-man написа:По повод развилия се спор в съседна тема, реших да си задам своя въпрос.

Как изобщо може да се говори за турбулентно завихряне на въздуха, около тази разпорка?
При все че, ако мембраната на говорителя има площ 100см^2(примерно) и в процес на работа прави ход, в едната посока, от порядъка на 1-2мм(от там обемът въздух, който ще се измести е - 0.1-0.2л) и имайки впредвид, че устата има площ 2000см^2, обемът на изместения въздух - 0.1-0.2л, то "слоят" въздух ще има дебелина - 0.05-0.1мм, т.е. пренебрежимо малко изместване в устата(това за напълно идеализиран модел и за кратко движение на мембраната само в едната посока, а да не говорим че скоростта с която ще премине този слой, колкото и да е относителна, също няма да е много голяма). За какъв въздушен поток изобщо говорим? Как това "завихряне" ще повлиае на звуковата вълна? Мисля, че далеч по опасно ще е да се получи завихряне при гърлото?
Благодарен ще съм, ако някой ме "светне" къде бъркам :)
... отново се бъркат фундаментални неща във физиката ...
Помисли и ти , какво е вятър , какво е звук , ще стигнеш до извода и без за да се увличаш по турбулентност.
Последно промяна от Angel Dimitrov на Сря Юни 03, 2009 9:13 pm, променено общо 1 път.

Аватар
G-man
чете и пита
чете и пита
Мнения: 47
Регистриран на: Сря Юни 03, 2009 2:47 pm
Местоположение: София / Ловеч
Обратна връзка:

Re: разпорка

#3 Мнение от G-man »

Напълно съгласен съм, че вятарът не е звук и звукът не е вятър работа. :D
Така поне стана ясно, че влианието на разпорката в/у звука не се дължи на турбулентни движения на въздуха около нея :)

Аватар
Dimitar Atanasov
BG Audio Team™
BG Audio Team™
Мнения: 795
Регистриран на: Чет Яну 13, 2005 1:00 am
Местоположение: Sofia
Обратна връзка:

Re: разпорка

#4 Мнение от Dimitar Atanasov »

Според мен влиянието се дължи по-ското на интерференцията породена от нея, както и на промяната на резонанса на стените като са свързани.

Мисля, че интерференцията в края на устата не е най-полезното нещо, но пък е важно стените да не вибрират много. Може би правилното е да се удебелят отвън, както го е направил Момчил. Аз се старая да няма много голям свободен участък, така че резонанса да е значително по-нагоре отколкото честотата в хорната. Естествено при твърде големи хорни това е почти непостижимо.

Аватар
velinski
BG Audio Team™
BG Audio Team™
Мнения: 2684
Регистриран на: Пон Яну 24, 2005 1:00 am
Местоположение: Sofia
Обратна връзка:

Re: разпорка

#5 Мнение от velinski »

Разпонката работи като вълнов отражател и в зависимост от площа си и ъгъла към слушателя може да се "чуе", което не е желателно. Ако е неизбежно ползването й, хубаво е да бъде с кръгъл профил, а ако наложително да бъде плоска, добре е да се направи подвижна на 2 оси, за да може да се върти около остта си с цел финна настройка.

Ако се прави подвижна, трябва да се вземат всички мерки тя да не резонира като механична сглобка в звуковия обхват

Аватар
Borislav Stankov
BG Audio Team™
BG Audio Team™
Мнения: 1223
Регистриран на: Сря Авг 04, 2004 12:00 am
Местоположение: София
Обратна връзка:

Re: разпорка

#6 Мнение от Borislav Stankov »

А какво ще се получи, ако вместо разпонка дълбока (или широка зависи от това как я възприемете) няколко см стане няколко десетки см. и върви по медианата на контура ?
Естествената тъпота всеки път надминава изкуствения интелект.
Изображение
CHE
Born Ernesto Guevara de la Serna 14 June 1928 Rosario, Argentina.
Executed by a US-trained Bolivian soldiers in La Higuera on 9 October 1967.

http://slackpack.net" onclick="window.open(this.href);return false; - What the Slack!?!

Аватар
Dimitar Atanasov
BG Audio Team™
BG Audio Team™
Мнения: 795
Регистриран на: Чет Яну 13, 2005 1:00 am
Местоположение: Sofia
Обратна връзка:

Re: разпорка

#7 Мнение от Dimitar Atanasov »

Може би ще се получи по-добре. Но тогава не трябва ли да се разглежда нещо като разклоняващасе хорна :).

Аватар
Stefan Stefanov
BG Audio Team™
BG Audio Team™
Мнения: 3026
Регистриран на: Съб Юли 31, 2004 12:00 am
Местоположение: София
Обратна връзка:

Re: разпорка

#8 Мнение от Stefan Stefanov »

Според няколко източника в Мрежата звученето е по-добро, когато сечението е по-близко до квадрат. Може би в този случай (при по-дълга разпонка по медианата) се постига точно това?

Публикувай отговор

Обратно към “Хорни и ТЛ”

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Google [Bot] и 4 госта