раздвижване на говорители
- Kiril Kirilov
- BG Audio Team™
- Мнения: 1506
- Регистриран на: Пет Юли 30, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Re: раздвижване на говорители
Трябва да разсвириш говорителя с музика - не със синусоида.
- Rumen Suvandjiev
- BG Audio Team™
- Мнения: 2924
- Регистриран на: Нед Авг 01, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Re: раздвижване на говорители
За чисто басови говорители за най-кратко време разсвирването срава с sweep сигнал 20-200Hz и амплитуда, при която мембраната на говорителя не надвишава Xmax. За да не се вдига шум в помещението, говорителите не се монтират в кутия.
Продължителността зависи от конкретния говорител. Периодично (12часа) измерваме T/S параметрите, докато не спрат да се променят. При някои говорители това трае дълго - при SEAS XLS достига 4-5 денонощия.
За да добием представа за звука на широколентовите говорители обаче, както вече писа Кирилов, трябва задължително да се разсвирят на музика. Кога говорителят е разсвирен, се разбира единствено с прослушване. Разликата се долавя лесно и без сериозен опит. За някои модели това може да отнеме стотици часове.
Продължителността зависи от конкретния говорител. Периодично (12часа) измерваме T/S параметрите, докато не спрат да се променят. При някои говорители това трае дълго - при SEAS XLS достига 4-5 денонощия.
За да добием представа за звука на широколентовите говорители обаче, както вече писа Кирилов, трябва задължително да се разсвирят на музика. Кога говорителят е разсвирен, се разбира единствено с прослушване. Разликата се долавя лесно и без сериозен опит. За някои модели това може да отнеме стотици часове.
- Momchil
- има сериозен опит
- Мнения: 755
- Регистриран на: Чет Авг 25, 2005 12:00 am
- Местоположение: Горна Оряховица
- Обратна връзка:
Re: раздвижване на говорители
Дам , преди време "още като бях млад" и луд(не ,че сега съм по добре де ) имах Peerless xls 12" , разсвирвахме го на една табуретка точно по описанието на Ручо по горе .
А иначе за всички др. , особено широколентови говорители , само и единствено чрез музика !
Поздрави : Момчил
А иначе за всички др. , особено широколентови говорители , само и единствено чрез музика !
Поздрави : Момчил
- haralanov
- има сериозен опит
- Мнения: 475
- Регистриран на: Съб Яну 20, 2007 1:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Да погледнем над въпроса леко по-задълбочено
Ще споделя моята гледна точка по въпроса, като не задължавам никой да я приема, мнението ми е строго субективно и не изисквам разбиране и съпричастност:
Разсвирването на широколентовите говорители е процес, състоящ се от няколко основни етапа:
1) Разсвирване на трептилката – обикновено този процес приключва за най-кратко време, като задължително в самото начало се почва с тиха музика, като нивото й се увеличава прогресивно. В зависимост от материала на трептилката, времето необходимо за нейното разсвирване е от около 80-90 часа до към 400-500 часа за някои по-упорити материали. Държа да отбележа, че T/S параметрите могат да спрат вариациите си доста преди тя да се е разсвирила и човек може да се подведе по измерванията, защото звукът продължава да се променя и след това.
2) Разсвирване на гофъра – времето за завършването на този процес варира в наистина широки граници, в зависимост от вида на материала му. Естествените материали искат на-малко време.
3) Разсвирване на мембраната – това е един много комплексен процес. При него се променя начинът на разположение на целулозните влакна едно спрямо друго и още редица други параметри. По-твърдата хартия изисква по-дълго слушане на музика докато "поолегне" и придобие по-натурален тембър.
4) Разсвирване проводника на звуковата бобина – нещо подценявано, но важно. Обикновено приключва по-бързо от гореспоменатите фактори, особено ако се ползва много тънък меден проводник.
5) Разсвирване основата на бобината – това е сравнително най-дългият процес и обикновено изисква поне 3000-4000 часа свирене. От това зависи колко сложен тон може да изсвири даден говорител и след като основата се "развири" (когато механичното напрежение бъде елиминирано), звука става много по-рафиниран, богат, и поднесен с лекота и финес. Тук според мен, освен музиката, която ще се слуша на даденият говорител, се изисква подаването на изключително комплексен и ултра динамичен сигнал, без който процесът никога няма да бъде завършен напълно.
6) Разсвирване на лепилото (там където основата на бобината се залепя за основата на мембраната) – нямам наблюдения колко време е необходимо, но със сигурност не е никак малко. От това в огромна степен зависи как говорителят ще се представя в областта на високата среда и нагоре.
7) Разсвирване на лепилото по периферията на мембраната, там където е залепен гофъра - един говорител не може да покаже пълния си потенциал, ако този процес остане незавършен. Изисква да се подаде сигнал с високо ниво, като този необходим в точка 5.
Вероятно и в магнитната система има някои процеси, които влияят върху разсвирването, но все още не съм придобил реални практически наблюдения върху тях...
Последното, което искам да отбележа е, че ако един говорител в "суров вид" (тоест без да е свирил изобщо) няма добър звук, то дори и след няколко хиляди часа разсвирване, пак няма да достигне "върхови" (много подвеждащ термин) нива на звучене, въпреки че има случаи на фрапантна промяна в звученето (наблюдавано основно при говорители, използващи изкуствени материали в подвижната си система).
Разсвирването на широколентовите говорители е процес, състоящ се от няколко основни етапа:
1) Разсвирване на трептилката – обикновено този процес приключва за най-кратко време, като задължително в самото начало се почва с тиха музика, като нивото й се увеличава прогресивно. В зависимост от материала на трептилката, времето необходимо за нейното разсвирване е от около 80-90 часа до към 400-500 часа за някои по-упорити материали. Държа да отбележа, че T/S параметрите могат да спрат вариациите си доста преди тя да се е разсвирила и човек може да се подведе по измерванията, защото звукът продължава да се променя и след това.
2) Разсвирване на гофъра – времето за завършването на този процес варира в наистина широки граници, в зависимост от вида на материала му. Естествените материали искат на-малко време.
3) Разсвирване на мембраната – това е един много комплексен процес. При него се променя начинът на разположение на целулозните влакна едно спрямо друго и още редица други параметри. По-твърдата хартия изисква по-дълго слушане на музика докато "поолегне" и придобие по-натурален тембър.
4) Разсвирване проводника на звуковата бобина – нещо подценявано, но важно. Обикновено приключва по-бързо от гореспоменатите фактори, особено ако се ползва много тънък меден проводник.
5) Разсвирване основата на бобината – това е сравнително най-дългият процес и обикновено изисква поне 3000-4000 часа свирене. От това зависи колко сложен тон може да изсвири даден говорител и след като основата се "развири" (когато механичното напрежение бъде елиминирано), звука става много по-рафиниран, богат, и поднесен с лекота и финес. Тук според мен, освен музиката, която ще се слуша на даденият говорител, се изисква подаването на изключително комплексен и ултра динамичен сигнал, без който процесът никога няма да бъде завършен напълно.
6) Разсвирване на лепилото (там където основата на бобината се залепя за основата на мембраната) – нямам наблюдения колко време е необходимо, но със сигурност не е никак малко. От това в огромна степен зависи как говорителят ще се представя в областта на високата среда и нагоре.
7) Разсвирване на лепилото по периферията на мембраната, там където е залепен гофъра - един говорител не може да покаже пълния си потенциал, ако този процес остане незавършен. Изисква да се подаде сигнал с високо ниво, като този необходим в точка 5.
Вероятно и в магнитната система има някои процеси, които влияят върху разсвирването, но все още не съм придобил реални практически наблюдения върху тях...
Последното, което искам да отбележа е, че ако един говорител в "суров вид" (тоест без да е свирил изобщо) няма добър звук, то дори и след няколко хиляди часа разсвирване, пак няма да достигне "върхови" (много подвеждащ термин) нива на звучене, въпреки че има случаи на фрапантна промяна в звученето (наблюдавано основно при говорители, използващи изкуствени материали в подвижната си система).
- Fenkiller
- има сериозен опит
- Мнения: 683
- Регистриран на: Чет Авг 18, 2005 12:00 am
- Местоположение: Варна
- Обратна връзка:
Re: раздвижване на говорители
Хмммм със съвсем лека забележка (която сигурно е субективна ...) подкрепям мнението на Хараланов относно разсвирването (особено в частта широколентови драйвери!)!
Kill with power! DIY ! DIY ! DIY !
- Kiril Kirilov
- BG Audio Team™
- Мнения: 1506
- Регистриран на: Пет Юли 30, 2004 12:00 am
- Местоположение: София
- Обратна връзка:
Re: раздвижване на говорители
Добавям за всеки, който може да се изненада в крайна сметка.
Последно: Разсвирване на озвучителното тяло, на мястото, на което е определено да бъде, със системата, с която ще свири.
Имайте търпение след този момент да изчаката няколко часа поне, слушайки музика, за да можете да отсъдите как свири.
Последно: Разсвирване на озвучителното тяло, на мястото, на което е определено да бъде, със системата, с която ще свири.
Имайте търпение след този момент да изчаката няколко часа поне, слушайки музика, за да можете да отсъдите как свири.
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 17 госта